In een gesprek tussen Automotive News en Thierry Bolloré, de nieuwe baas van Jaguar Land Rover, kwamen de tegenvallende resultaten aan bod van zijn merken op de betrouwbaarheidsrankings van JD Power. Bolloré erkent dat de Britse premiummerken met bouwproblemen kampen en gaat zelfs nog een stapje verder: “Deze euvels kosten ons 100.000 verkopen per jaar”. Klanten keren Jaguar en Land Rover ontevreden de rug toe en gaan voor een model van een concurrerend merk, of potentiële klanten worden door de lage scores van de merken afgeschrikt en gaan zelfs niet naar de showroom.
Beter
Dat Bolloré die zaken erkent, is natuurlijk omdat hij al een oplossing klaar heeft. Hij zegt dat hij van kwaliteit een speerpunt heeft gemaakt in zijn nieuwe leiderschap. “Voor modeljaar 2021 is de ontevredenheid bij klanten historisch laag”. Hij wil ook de producten gaan vereenvoudigen, want complexiteit leidt tot een grotere pannegevoeligheid. En tot slot verwacht hij dat vooral Jaguar vrij snel vooruitgang zal boeken. Omdat het merk tegen 2025 enkel nog maar elektrische voertuigen gaat bouwen, waarvan de mechaniek veel eenvoudiger van opbouw is dan in modellen met een verbrandingsmotor, zou dat ook tot een daling in het aantal pannes moeten leiden.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: