Door de steeds strengere uitstootnormen produceren auto’s met een motor op fossiele brandstoffen altijd minder fijnstof en andere schadelijke deeltjes. Dat is goed nieuws. Maar onderzoeksbureau Emissions Analytics trekt aan de alarmbel: de meetprocedures van Europa, die zich puur richten op de uitstoot aan de uitlaat, zijn achterhaald. Wanneer een voertuig rijdt, slijten ook de banden en de remmen af, en daar komt ook fijnstof bij vrij. Veel zelfs: tot 1.000 keer meer dan wat uit de uitlaat komt. Ter illustratie: Emissions Analytics nam “een populaire stadswagen”, die 4,5 milligram fijnstof per kilometer uitstoot aan de uitlaat. Maar bij metingen aan de banden bleek dat die 5,8 gram (geen milligram) per kilometer van de schadelijke micropartikels de lucht inblazen. Dat eerste cijfer moet wel worden genuanceerd, want zoals we eerder al bespraken, is de reële uitstoot van een auto, zelfs onder de modernste normen, nog steeds veel hoger dan op papier.
Advies
Emissions Analytics geeft advies: de wetgeving moet de uitstoot van fijnstof ruimer gaan bekijken en niet alleen aan de uitlaat meten, al zijn ook uitlaatgassen nog steeds belangrijk – er komt meer uit een verbrandingsmotor dan enkel fijnstof. Banden van een betere kwaliteit zouden tot minder fijnstofuitstoot kunnen leiden. Maar eigenlijk moeten auto’s vooral lichter worden. De organisatie wijst expliciet naar SUV’s en elektrische voertuigen, die meer wegen dan conventionele modellen. Het idee van onze regering om banden te gaan belasten, lijkt ineens zo gek nog niet…