Tijdens de officiële presentatie van de achtste generatie 5 Reeks, kondigde BMW al aan dat het model twee plug-inhybride versies zou krijgen. Helaas duurde het nog even voor de Beierse constructeur meer info gaf over deze modellen. Een euvel dat nu is opgelost, want BMW laat vandaag alles weten over de technische details van de 530e en 550e xDrive.
4 cilinders, 220 kW (299 pk) en 450 Nm in de 530e
De goedkopere 530e wordt aangedreven door een viercilinder op benzine en een elektromotor van 135 kW (184 pk). Het geheel ontwikkelt een piekvermogen van 220 kW (299 pk) en een maximaal koppel van 450 Nm. Voldoende vermogen om de Duitse berline in 6,3 seconden van 0 tot 100 km/u te doen accelereren, met een topsnelheid van 230 km/u.
360 kW (489 pk) en 700 Nm voor de zes-in-lijn van de 550e xDrive
De sportievere 550e xDrive geniet dan weer van een zescilinder-in-lijn gekoppeld aan een elektrisch gedeelte van 145 kW (197 pk). Deze krachtigere combinatie levert een totaal van 360 kW (489 pk) en een koppel van maar liefst 700 Nm! Daarmee sprint het model in 4,3 seconden naar 100 km/u en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Tot 103 km autonomie vanaf 69.450 euro
De 530e en 550e xDrive maken allebei gebruik van dezelfde batterij van 19,4 kWh. Daarmee kan de eerste plug-inhybride berline tot 103 km volledig elektrisch rijden, de tweede motorisatie haalt maximaal 90 km. Is de batterij plat, dan duurt het 3 uur en 15 minuten om hem weer volledig op te laden dankzij de boordlader van 7,4 kW. De koffer is dan weer identiek aan die van de varianten met een verbrandingsmotor, met een genereuze ruimte van 520 liter. De 530e heeft in België een vanafprijs van 69.450 euro, terwijl de 550e xDrive een minimum vraagt van 85.650 euro.