Na zijn grote broer 7 Reeks, die ook als i7 is uitgebracht, is het aan de BMW 5 Reeks om mee te gaan in de elektrische revolutie. Deze nieuwe generatie wordt namelijk ook beschikbaar als volledig elektrische i5. In beide gevallen blijft het echter een grote reisberline, waarvan het formaat nu door de grens van 5 meter breekt.

+ 10 cm

Met een bijna 10 cm langer koetswerk (97 mm om precies te zijn) vergeleken met de voorgaande generatie, is deze nieuwe BMW 5 Reeks nu 5,06 m lang. De Beierse berline neemt dus wat voorsprong op zijn eeuwige rivaal, de Mercedes E-Klasse, waarvan de nieuwe generatie enkele weken geleden ook werd voorgesteld, met een lengte van 'slechts' 4,95 m...

Deze nieuwe BMW 5 Reeks G60 is trouwens in elk opzicht groter geworden ten opzichte van het model dat hij vervangt: 3,2 cm breder (1,90 m), 3,6 cm hoger (1,52 m) en een met 2 cm uitgerokken wielbasis (3 m).

Iconic Glow

De nieuwe proporties worden ondersteund door een design met opvallende geometrische elementen. Toch blijft deze nieuwe 5 Reeks wat conventioneler dan de recente 7 Reeks, waarvan de neus een stuk polariserender is, om het zachtjes uit te drukken - en dan hebben we het nog niet over de XM... Voor de liefhebbers kunnen we ook meedelen dat de nieuwe generatie reisberline nu ook optioneel beschikt over een verlichte niergrille, wat BMW Iconic Glow noemt.

Vegan interieur en ingebouwde games

Deze nieuwe BMW 5 Reeks is het eerste model van het merk dat standaard een "volledig vegan" interieur aanbiedt. Kijken we verder, dan zien we een groot digitaal schermpaneel met twee displays van respectievelijk 12,3 en 14,9 inch.

Deze nieuwe generatie van de zakenberline gaat ook mee met zijn tijd. Je kan erin genieten van videostreaming, maar ook je smartphone verbinden met het AirConsole-platform om games te kunnen spelen op het centrale display.



Oogactivering

Natuurlijk zit deze nieuwe generatie 5 Reeks ook tjokvol nieuwigheden op technologisch vlak. Zo is er een actieve rijstrookassistent met "oogactivering". Dit nieuwe rijhulpsysteem maakt het mogelijk voor de bestuurder om een rijstrookwissel te bevestigen tijdens het (semi-)autonoom rijden door simpelweg een blik te werpen op de zijspiegel. Deze functie wordt echter niet beschikbaar in België, maar zal wel te gebruiken zijn met de volledig autonome snelwegassistent die voorlopig enkel in de Verenigde Staten, Canada en Duitsland beschikbaar is.

Vier en zes cilinders voor Europa

In Europa wordt de BMW 5 Reeks G60 gelanceerd in oktober 2023 als 520i op benzine van 208 pk en als 520d (xDrive) op diesel met 197 pk. Daarnaast komen er ook nog twee plug-inhybride versies naar het gamma, maar niet voor de lente van 2024. Een nieuwe zescilinder dieselmotor wordt ook "vanaf 2024" verwacht.

i5 met meer dan 600 pk

De elektrische i5 wordt dan weer in twee versies gelanceerd. De i5 eDrive40 beschikt over een elektromotor die de achterwielen aandrijft, met een piekvermogen van 250 kW (340 pk), terwijl de i5 M60 xDrive twee elektromotoren heeft met tot 442 kW (601 pk) en 820 Nm aan koppel!

In beide gevallen krijgt de i5 een vrij grote batterij met 81,2 kWh aan bruikbare capaciteit. Daarmee moet het mogelijk zijn om volgens de WLTP 455 tot 516 km te rijden in de i5 M60 xDrive, en 477 tot 582 km in de i5 eDrive40.