Is Pikes Peak de nieuwe Nürburgring? Het lijkt er een beetje op, want steeds meer constructeurs willen de 20 km lange klim, met 1.440 hoogtemeters, in een recordtijd beslechten met modellen die wel veel power hebben, maar misschien minder goed voor de dag zouden komen op een technisch circuit als de Nürburgring Nordschleife. Het absolute record is in handen van de Volkswagen ID. R, met een tijd van 7:57.148 minuten, terwijl het record voor productiewagens in handen is van Porsche, met een tijd van 9:53.5 minuten voor een 911 (992) Turbo S. Maar BMW heeft zijn zinnen gezet op nog een ander record: dat van de SUV’s, tot nu toe in handen van de Lamborghini Urus Performante (10:32.064 minuten).

748 trappelende paarden

Het wapen dat BMW in de strijd gooit: niets minder dan het krachtigste model ooit geproduceerd door het merk, én het eerste unieke M-model sinds de M1 uit de jaren ’70: de BMW XM Label Red, met zijn 748 pk sterke plug-inhybride V8 met twee turbo’s. Daarmee heeft de Duitse SUV een voordeel van 82 pk ten opzichte van zijn Italiaanse rivaal, al slaat de Urus terug met een maar liefst 600 kilo(!) lager gewicht. Een troost voor BMW: de XM kan een groter deel van zijn vermogen inzetten, aangezien de elektromotor geen hinder ondervindt van de ijle lucht op de 4.302 meter hoge berg.

Harde klapper

Het ging echter niet van een leien dakje voor BMW. Bij de eerste recordpoging in juni verloor piloot Matt Mullins de macht over het stuur en schoof hij van de weg, waarna de XM overkop sloeg. Beelden die BMW ook gewoon laat zien aan het publiek (zie de video hierboven op 18:50), wat het bedrijf siert. De tweede poging verliep gelukkig zonder kleerscheuren: de BMW XM Label Red wist de finishlijn te halen in 10 minuten en... 48,6 seconden. Dan toch een dikke 16 seconden trager dan de Urus, maar BMW geeft zichzelf een troostprijs door te zeggen dat de XM Label Red de snelste hybride SUV is op Pikes Peak. Tenzij Lamborghini daar weer een stokje voor steekt met de aanstaande Urus PHEV?