20210729084901bowlerdefenderchallenge(1).jpg

Een paar jaar geleden nam Land Rover de tuner Bowler over, een meester in het verbouwen van de producten van de Engelse autobouwer tot modellen die nog straffer zijn in het terrein. Onder toezicht van Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) stelt Bowler vandaag een Defender voor die is klaargestoomd voor de racesport. En niet voor om het even welke raceklasse…

Bowler Defender Challenge

20210729084902bowlerdefenderchallenge(4).jpg

Dit model gaat namelijk racen in een kampioenschap speciaal voor hem: de Bowler Defender Challenge. Die bestaat uit een reeks van 7 rally’s, waar de 12 deelnemers allemaal met dezelfde wagen rijden, namelijk de befaamde Defender. De races vinden enkel plaats op Britse bodem en het startschot voor de reeks is gepland voor maart 2022.

Op basis van een Defender 90

20210729084902bowlerdefenderchallenge(2).jpg

Om de wagen te creëren die je hier ziet is Bowler vertrokken van een Defender 90 uitgerust met de 300 pk sterke benzineviercilinder. Het blok is niet gewijzigd, maar de rest van de auto is volledig aangepast. Uiteraard zit er een FIA-rolkooi in, maar hij staat ook op een nieuwe, 25 millimeter hogere ophanging en specifieke velgen. Verder is ook het hele chassis ingrijpend versterkt.

Bijna iedereen mag

20210729084902bowlerdefenderchallenge(3).jpg

Persoonlijk houden wij heel sterk van de nieuwe Defender. Als je daar dan mee in de modder mag gaan spelen, moet dat wel een garantie voor veel plezier zijn. Je moet dan wel heel diep in de buidel willen tasten. Hoewel de proef namelijk toegankelijk is voor zowel amateurs als gevestigde racers, ligt het inschrijvingsgeld voor de competitie toch op 116.500 euro. In dat bedrag zijn de auto, de deelname en een volledig assistentieteam tijdens de hele beproeving inbegrepen.

20210729084903bowlerdefenderchallenge(5).jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: