In 1990 liet Lamborghini de Diablo op het grote publiek los. Deze nieuwe supercar moest in de legendarische voetsporen van de Countach treden. De Diablo was minder karikaturaal vormgegeven dan zijn voorganger, maar hij was daarvoor niet minder spectaculair. Het ontwerp kwam van de hand van Marcello Gandini, die eerder al de Miura en de Countach had ontworpen. De Diablo kreeg een brutaal blok, maar dat was opgehangen in een modern chassis met een centrale middenbalk uit carbon. De V12 puurde uit zijn 5,7 liter 492 pk. En dat was voldoende om de 1650 kg zware Italiaan naar een topsnelheid van 325 km/u te lanceren. De Lamborghini was gericht op snelheid, niet op comfort. Als bestuurder moest je dus ook geen elektrische ramen, arco, ABS of stuurbekrachtiging verwachten!


Getemperd?

Met de jaren evolueert de Diablo. Hij gaat er op vooruit qua betrouwbaarheid (dank u Audi), qua design en qua comfort. In 1993 roepen de puristen moord en brand wanneer Lamborghini de Diablo VT voorstelt. VT stond voor viscous traction, wat inhield dat deze Diablo vierwielaandrijving had (25% van het vermogen kon van de achterwielen naar de voorwielen worden verdeeld). Daarna kwam er een roadster en een straffere SV. In 1999 tenslotte lanceert de fabrikant een GT-model: de V12 heeft een longinhoud van 6 liter en puurt daar 575 pk uit! Voldoende voor een topsnelheid van 340 km/u. Enkel 80 exemplaren zouden ervan worden gemaakt.

De productie stopt in 2001. De Murciélago met een meer rationeel uitgangspunt neemt de fakkel dan over.

Van de Diablo, een wilde en brutale legende, zouden er in totaal 3.000 stuks worden gemaakt.


Hoeveel?

Het lijkt absurd, maar tot vorig jaar kon een Diablo nog van eigenaar verwisselen voor een slordige 70.000 euro. Wie nu eentje wil kopen, rekent minstens op het dubbele.

Een Diablo in goede staat en goede historiek heeft al gauw een prijskaartje van 200.000 euro. Als je je oog op een van de speciale versies laat vallen, komt daar nog een stevig stuk bovenop. Voor een mooie GT zul je al met minstens 300.000 euro over de brug moeten komen.

Gezien het exclusieve karakter van de wagen, valt het aantal gereden kilometers meestal wel mee…


Onderdelen

Een keizerlijk budget is ook voor onderdelen aangewezen. De koppeling van de eerste modellen hield het bijvoorbeeld maar 10.000 km vol. Lamborghini was er snel bij om dit onderdeel te vervangen door een sterker exemplaar met een langere levensduur (30.000 km), maar dat neemt niet weg dat wanneer hij vervangen moet worden, dat toch 10.000 euro kost. Ook de andere onderhoudskosten zijn buitenaards: de schokdempers achteraan vervangen, kost 6.000 euro, 1.000 euro voor twee achterbanden, een nieuwe uitlaatlijn kost 10.000 euro, het reviseren van het motorblok 50.000 euro en tussen de 5.000 en 10.000 euro voor een bumper.


Gebruik

De grote V12 is nooit een toonbeeld van zuinigheid geweest. Wie zo eco-vriendelijk als mogelijk kan rijden, die komt aan een gemiddeld verbruik van 15 l/100 km. En wie de Diablo wil gebruiken, waarvoor hij gebouwd is en de V12 stevig aan het werk wil zetten, die komt snel uit aan het dubbele daarvan. Ook de kleine onderhoudskosten lopen op. Een klein jaarlijks onderhoud kost al snel 2.000 euro. Wie grote werken of herstellingen aan de Diablo wil laten uitvoeren, die ziet al snel vier nullen op de factuur verschijnen.


Conclusie

Wie tot voor kort de prijzen van een Diablo zag, had de indruk dat dit een model was dat niet alleen voor de happy few leek voorbehouden, maar de recente vlucht naar boven van de prijzen, helpt je ondertussen wel weer van die illusie af.

Neen, de Diablo blijft een heilig monster, dat zowel naar aankoop als naar onderhoud exuberante prijzen laat noteren. Hij is en blijft een exclusieve wagen. De uren dat je er mee kunt rijden, zijn dan ook eerder zeldzaam. Alle Diablo-modellen hebben zo hun charmes, maar weet dat de laatste versies (de VT 6.0) de meest succesvolle waren. Ze waren dan ook het eenvoudigst om te besturen. De echte puristen zullen hun zinnen echter zetten op een van de eerste modellen of kijken uit naar een SV of een zeer exclusieve GT.