Toegegeven, de meerderheid van de auto’s van Chinese merken die in Europa verkocht worden, zijn elektrisch. Het land heeft op dat vlak heel wat kennis en bovendien ook de nodige grondstoffen in huis om op grote schaal elektrische modellen te produceren. Maar het aantal wagens dat ze verkopen in ons land en ook in de rest van Europa is nog beperkt. Vanwaar dan al die in China gebouwde modellen? En neen, het gaat niet om een grote levering van BYD, dat een megacontract afsloot met verhuurbedrijf Sixt.
Het is vooral Tesla dat zorgt voor een grote invoer van in China gebouwde modellen naar het Oude Continent, waarbij het garant staat voor ongeveer de helft van het volume in de inschrijvingen van de maand augustus. Daarnaast zorgen ook de wagens van het Chinese MG en de Dacia Spring voor Chinese import. Die laatste wordt in het verre Oosten immers verkocht als de in China gebouwde Renault Kwid.
Stijging in augustus
Augustus was trouwens de eerste maand van dit jaar waarin het totale aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in de EU stijgt (+3,5%) ten opzichte van vorig jaar. Benieuwd of die cijfers bevestigd worden eens de registraties voor de maand september berekend zijn voor de 27 landen. De cijfers over de eerste 8 maanden blijven wel nog negatief (-12%) ten opzichte van dezelfde periode in 2021.
Vooral de verkoop van benzinewagens gaat erop vooruit (+6%), terwijl verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische modellen minder hard lijkt te stijgen dan voordien (+3,5%). De best verkopende wagens in augustus zijn: overall de VW T-Roc (15.953 stuks), bij de plug-ins de Ford Kuga (3.721 stuks) en bij de puur elektrische modellen de Tesla Model Y (6.935 stuks).