Je kan ermee lachen, maar heel wat mensen vinden het vervelend, hun auto telkens opnieuw inpluggen in weer en wind. Maar er zijn wel meer comfortsnufjes die je maar niets vindt tot je eraan gewend geraakt bent… En het heeft ook andere voordelen, want zo heb je met je plug-in hybdride altijd een volle batterij wanneer je vertrekt, en verbruik je dus minder en stoot je minder uit. De oplossing van Continental Engineering Services en de start-up Volterio werkt door middel van een plaat die onder de auto bevestigd wordt, en een module die zich op een parkeerplek bevindt. Dat kan bij je thuis zijn, maar bijvoorbeeld ook op een bedrijfsparking of aan een openbare laadpaal.

Contact


Neen, dit is geen systeem met inductie, zoals BMW en Volkswagen testten. Daarvoor moet je uiterst precies parkeren en er gaat meer energie verloren. En het is ook geen robot, nog een idee van VW. Bij deze oplossing communiceren de plaat op de grond en de plaat tegen de auto met elkaar, en maken ze fysiek contact om te laden. Er kan daarbij een afwijking van 30 cm overbrugd worden , waardoor parkeerprecisie minder een probleem vormt.

Leverbaar in 2024

Nog dit jaar wordt er gestart met praktijktesten, en tegen 2024 moet het systeem op de markt komen, eerst met een laadvermogen van 22kW voor private toepassingen, bijvoorbeeld als alternatief voor een wallbox. Later volgt een 50 kW DC snellaadmodel voor publieke toepassingen. Aangezien Continental als toeleverancier van de autosector heel wat contacten heeft, zou het ons niet verbazen als het systeem in de toekomst door constructeurs af-fabriek aangeboden wordt. Maar het kan ook nagemonteerd worden.


?