Carsten Isensee, de nieuwe president van Seat, heeft het strategische plan van Volkswagens Spaanse dochter voor de komende jaren uitgerold. Tegen 2025 pompt Seat liefst 5 miljard euro in R&D-projecten, waarbij de aandacht vooral naar geëlektrificeerde modellen gaat.
En net rond dat onderwerp kwam ook een nieuwe strategie aan het licht over de Spaanse neef van de Volkswagen ID.3. Vorig jaar debuteerde die als de concept Seat el-Born op het salon van Genève, maar nu blijkt dat hij onder de merknaam Cupra op de markt zal komen. Aanvankelijk zou hij in 2020 in de Seat-catalogus zijn opgenomen, maar de lancering is uitgesteld tot 2021.
Om beter aan te sluiten bij de sportievere positionering van Cupra is de stijl van de conceptcar wat aangepast en kreeg hij een meer gespierd uiterlijk. In het interieur duiken meer koperkleurige accenten op die zo kenmerkend zijn voor het merk Cupra.
Cupra meldt exclusief een adaptieve ophanging DCC Sport (Dynamic Chassis Control Sport) te hebben ontwikkeld voor het elektrische platform MEB van de Volkswagen-groep om het dynamische rijplezier van de el-Born te vergroten.
De Cupra el-Born wordt geïntroduceerd met een batterij van 82 kWh (waarvan 77 kWh bruikbaar is) en belooft een WLTP-rijbereik van meer dan 500 kilometer. De productie start in 2021 in de Volkswagen-fabriek in het Duitse Zwickau.