Met de Spring heeft Dacia besloten zijn knalprijsfilosofie toe te passen op de wereld van elektrische mobiliteit. Met een vanafprijs van 16.990 euro in 2021 stond de Spring alleen op de markt. In 2022 kreeg hij een moderner uiterlijk met het nieuwe familiegezicht van Dacia, met vervolgens een breder motorengamma in 2023 dankzij een krachtigere 65-versie. Sinds zijn lancering heeft het model al meer dan 140.000 klanten verleid. Maar de concurrentie heeft in die tijd niet stilgezeten... Met name Citroën lanceert binnenkort zijn elektrische ë-C3 tegen een scherpe prijs. Een model dat bovendien in Europa geproduceerd wordt, in tegenstelling tot de Spring, die nog steeds in China wordt gemaakt. Maar dat weerhoudt hem er niet van om ook te kunnen genieten van de Vlaamse EV-premie voor 2024.

Duster-DNA

Om hem aantrekkelijk te houden, heeft Dacia zijn Spring een grondige vernieuwingskuur gegeven. Of toch op cosmetisch vlak. Het hele exterieur heeft namelijk een make-over gekregen, met inspiratie van de nieuwe Dacia-stijl die met de nieuwe Duster is geïntroduceerd. Opvallend zijn de nieuwe zwarte accenten, waaronder vooraan de laadconnector zit verstopt, en de Y-vormige koplampen. Nog een opvallend detail: de Spring heeft geen dakrails meer. Dat bespaart gewicht, maar zorgt ook voor een betere stroomlijn.

Frunk als accessoire

De technische basis blijft echter identiek, waardoor de algemene proporties dichtbij die van het oude model blijven. De nieuwe bumper maakt hem wel iets kleiner, met voortaan een lengte van net iets minder dan 3,70 m. De koffer blijft ruim voor dit formaat, en wint zelfs 6% aan volume, met nu tot 308 liter inhoud. Als accessoire biedt Dacia nu ook een bak aan de voorkant aan, waardoor je nog eens 35 liter extra kan meenemen - handig voor de laadkabels.

Modern interieur

Ook bij het instappen is er een kleine revolutie te zien. Het dashboard krijgt het nieuwe interieurdesign van Dacia mee, met een meer horizontale look, maar ook met een nieuw arsenaal aan digitale displays. Voor zijn tweede 'generatie' krijgt de Spring een personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel van 7 inch, dat standaard wordt meegeleverd op alle versies. Centraal op het dashboard zit een Media Control-systeem met smartphone-integratie op de instapversies. De hogere uitrustingsniveaus krijgen een groot centraal multimediascherm van 10 inch (Media Live Nav). Dat heeft een geconnecteerd navigatiesysteem (met 8 jaar ondersteuning) en draadloze Apple CarPlay en Android Auto.

Veiligheidsuitrusting

Dacia maakt ook van de gelegenheid gebruik om meer veiligheidsuitrusting aan de Spring toe te voegen, vooral door de nieuwe Europese normen die vanaf juli 2024 gelden: een noodremhulp, verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing, parkeerhulp achteraan, noodstopwaarschuwing, rijstrookassistent, waakzaamheidsdetectie en het eCall-noodoproepsysteem. Dacia heeft ook een 'My Safety'-knop toegevoegd om deze veiligheidssystemen snel te kunnen in- en uitschakelen.

V2L en YouClip



Praktisch gezien krijgt de nieuwe Spring ook de 'vehicle-to-load'-functie (V2L), waarmee je externe elektrische apparaten rechtstreeks van stroom kan voorzien met de hoogspanningsbatterij aan boord via een speciale adapter die je kan aansluiten op de laadpoort. Dacia heeft ook zijn nieuwe YouClip-bevestigingspunten toegevoegd aan boord van de Spring. Daarmee kan je diverse accessoires vastklikken aan boord, zoals een smartphonehouder met of zonder inductielader, of nog een 3-in-1-accessoire dat een bekerhouder, een tassenhaak en een lampje combineert.

Technisch identiek, maar met regeneratief remmen

Hoewel het uiterlijk van de Dacia Spring grondig is veranderd met deze facelift/nieuwe generatie, blijven de technische kenmerken zo goed als identiek. Dacia kondigt enkel de komst van een regeneratieve remmodus aan, die je kan inschakelen via de B-modus op de transmissiebediening.

Maar voor de rest krijg je nog steeds een batterij van 26,8 kWh en een dubbel aanbod aan elektromotoren. De Essential en Expression krijgen een motor van 45 pk, die eerder geschikt is voor stadsverkeer, met een 0 tot 100 km/u die ongeveer 20 seconden duurt. De motorisatie van 65 pk wordt echter iets bereikbaarder en is nu al te krijgen vanaf de Expression, in plaats van enkel op de topversie Extreme. Met deze motor kan de Spring beter uit de voeten op grote banen, met een 0 tot 100 km/u in minder dan 14 seconden.

'Snelladen' aan 30 kW als optie

De homologatie is nog niet afgerond, maar de nieuwe Spring (die amper 6 kilo zwaarder is met al zijn nieuwe uitrusting) zou nog steeds een WLTP-actieradius van meer dan 220 km moeten krijgen in al zijn versies. Standaard kan je opladen aan 7 kW, waarmee de batterij in ongeveer 4 uur vol is aan een wallbox of laadpaal. Opladen aan een gewoon stopcontact blijft mogelijk en duurt ongeveer 11 uur. Optioneel kan je ook een snellaadfunctie krijgen. Maar die is beperkt tot 30 kW en heeft nog steeds minstens 45 minuten nodig om van 20 tot 80% bij te laden aan een DC-lader.