Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205 en de Renault 5, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lada Niva.

1. Hoognodig

Begin de jaren ’70 werd de Sovjetbevolking snel mobiel. Er was echter een probleem: geen enkel model op de markt was opgewassen tegen de genadeloze hobbelwegen op het ruwe platteland. Zo ontstond project VAZ 2121: door de nood aan een rustiek maar onverwoestbaar voertuig dat bestand is tegen de ergste mishandeling.

20201005074215ladaniva.jpg

2. Extreem lange ontwikkeling

Het duurde bijna 6 jaar voor de auto eindelijk klaar was. Van 1971 tot 1977 doorliep het project diverse stadia. Een van de eerste prototypes was trouwens extreem spartaans: geen deuren en een zeilen dak. Maar de Sovjetregering die het project van nabij opvolgde vond dat “plattelandsbewoners recht hebben op hetzelfde comfort als wie in de stad leeft”.

3. Vooruitstrevend

Toen de Niva in 1976 werd voorgesteld was hij behoorlijk uniek op de markt, met gewaagde en zelfs revolutionaire technische keuzes. Hij combineerde namelijk een zelfdragend koetswerk, een onafhankelijke voorwielophanging, een motor met een lichtmetalen kop (van Fiat), schroefveren, permanente vierwielaandrijving en de mogelijkheid om het middendifferentieel te vergrendelen. Al die zaken in één offroader, dat had men in 1976 nog nooit gezien.

20201005074136ladaniva.jpg

4. Hulp van Porsche

Een ander bewijs dat zijn ontwikkeling niet over één nacht ijs was gegaan, is dat Porsche bij de ontwikkeling werd betrokken. Het stond in voor de vierversnellingsbak met reductieverhouding.

5. 20 jaar ongewijzigd en nog steeds in productie

Zodra hij op de markt kwam waren de verkoopcijfers even sterk als zijn technische verfijning. Helaas is Lada daarna op zijn lauweren gaan rusten en heeft het in de 20-jarige productie maar één grote verbetering aangebracht: een versnellingsbak met 5 verhoudingen.

20201005074137ladaniva.jpg

Halverwege de jaren ’90 werd de Niva eindelijk herwerkt. Hij kreeg een zuinigere motor met meer vermogen, er kwam een diesel en zijn algemene look werd licht hertekend. De evoluties waren echter heel beperkt voor een model dat al zo oud was…

Vandaag wordt de Niva nog steeds geproduceerd, maar het is een echte dinosaurus geworden. Lada liet hem heel subtiel evolueren, maar eigenlijk had hij al 20 jaar geleden een echte opvolger moeten krijgen, een beetje naar het voorbeeld van de heel geslaagde Suzuki Jimny.