Zoals beloofd heeft BMW een radicale CSL-versie van de nieuwste generatie van de M4 onthuld. Op zijn beurt erft hij de drie letters die "Competitie, Sportiviteit, en Lichtheid" betekenen, voorbehouden aan de sportiefste modellen in de Beierse catalogus. En de M4 CSL start meteen goed: tijdens zijn testrit op de Nordschleife van de Nürburgring zette hij de snelste rondetijd neer voor een productie-BMW (7 min. 15.677 s). In dit geval is die productie wel beperkt: er zullen immers slechts 1.000 exemplaren van de M4 CSL worden gemaakt.
+ 40 pk
Onder de aanpassingen aan deze CSL vinden we eerst en vooral dat de maximale druk van de twee turbo's verhoogd wordt van 1.7 bar naar 2.1 bar. De zes-in-lijn levert daardoor een maximumkoppel van 650 Nm en een maximumvermogen van 550 pk (tegen 480 pk voor de M4 en 510 pk voor de M4 Competition). Dit vermogen wordt via de achttraps M Steptronic versnellingsbak en de achterwielen op het asfalt losgelaten.
- 100 kg
Om de 'L' in zijn naam te verdienen, is deze M4 natuurlijk ook lichter gemaakt. Hij verliest daarbij 100 kg en heeft nu een leeggewicht van slechts 1.625 kg. Dat komt door de verwijdering van de achterbank (-21 kg), het gebruik van carbon kuipjes voorin (-24 kg), carbon-keramische schijven in combinatie met speciale lichtmetalen velgen, veren en veerpoten (-21 kg), het verwijderen van een aantal geluiddempende materialen (-15 kg), het gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic voor de motorkap en de kofferklep (-11 kg), een titanium uitlaat (-4 kg) en enkele wijzigingen aan de grille, vloermatten, enz (-4 kg).
Met een vermogen-gewichtsverhouding van 2,95 kg/pk kan de M4 CSL in 3,7 seconden naar 100 km/u accelereren en in 10,7 seconden de 200 km/u aantikken.
Frozen Brooklyn Grey en Laserlight
De M4 CSL krijgt standaard een 'Frozen Brooklyn Grey' laklaag. Die wordt gecombineerd met stukken in zichtbare koolstofvezel en rode accenten. Klanten die een meer discrete kleurstelling willen, kunnen hun M4 CSL ook bestellen in Alpine White of Sapphire Black. De M4 CSL kan ook besteld worden met optionele gele (in plaats van witte) laserkoplampen, die doen denken aan de racewagens uit de GT-klasse.
Op maat gemaakt voor het circuit
Natuurlijk heeft BMW's race-afdeling ook hard gewerkt om de wegligging van deze M4 CSL te optimaliseren, met een 8 mm lagere rijhoogte dan de M4 Competition en een M Traction Control die geoptimaliseerd is voor het circuit.
De productie van dit toekomstige collectors item begint in juli.