1. 4.395 mm

2020092111120633-action---mazda-mx-30-ceramic-white-industrial-vintage.jpg

De MX-30 is iets minder dan 4,40 meter lang en is daarmee exact even groot als zijn fossiele broer CX-30.

2. 80 °

20200921111207interior---mazda-mx-30-modern-confidence-10.jpg

De twee piepkleine achterdeurtjes die in omgekeerde richting openzwaaien en de afwezigheid van een middenstijl vormen een van de meest originele trekken van de elektrische SUV. Ze openen onder een hoek van 80 graden (82 graden voor de voordeuren) om de instap naar de (3) plaatsen op de achterbank vrij te maken.

3. 366 liter

20200921111206details---mazda-mx-30-ceramic-white-1.jpg

De MX-30 heeft een koffer van 366 liter (of 341 liter met het high-end audiosysteem van Bose). Die is dus nagenoeg even groot als die van de Volkswagen Golf (380 liter).

4. 145 pk

2020092111120524-action---mazda-mx-30-ceramic-white-industrial-vintage.jpg

De elektromotor die Mazda gebruikt voor zijn MX-30 ontwikkelt 107 kW/145 pk en een koppel van 270,9 Nm. Die kracht gaat via de voorwielen naar de weg. De kleine SUV snelt er in 9,7 seconden mee naar de 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 140 km/u.

5. 35,5 kWh

20200921111206interior---mazda-mx-30-modern-confidence-1.jpg

Mazda biedt klanten die iets voor de MX-3 voelen maar één batterij aan. Die is met haar 35,5 kWh ‘relatief klein’.

6. 200 kilometer

2020092111120715-detail---mazda-mx-30-ceramic-white-industrial-vintage.jpg

De 1.646 kilo zware elektrische SUV kondigt een WLTP-rijbereik aan van ‘slechts’ 200 kilometer. Dankzij de interne lader van 6,6 kW duurt het zo’n 3 uur om de lading van 20 naar 80 procent te brengen. Ook snelladen aan gelijkstroom is mogelijk, waardoor de laadtijd voor diezelfde oefening daalt tot 36 minuten.

7. 33.490 €

2020092111120507-static---mazda-mx-30-ceramic-white-industrial-vintage.jpg

In België is de MX-30 verkrijgbaar vanaf 33.490 euro als Skymove. De duurste variant Skycruise vergt een investering van 37.790 euro.