1. 830 cc

Een van de redenen waarom Mazda een wankelmotor heeft gekozen als range extender voor zijn elektrische crossover, is zijn compacte formaat. Naast zijn kleine cilinderinhoud van amper 830 cc is hij over het algemeen ook een stuk kleiner dan een equivalente ‘conventionele’ verbrandingsmotor.

2. 55 kW

Ondanks zijn kleine formaat levert dit motorblok een redelijk vermogen van 55 kW (75 pk) bij 4.500 toeren. Een cavalerie die echter niet naar de wielen wordt geleid. Deze wankelmotor doet enkel dienst als generator om stroom op te wekken.

3. 125 kW

De elektromotor die – op z’n eentje – de MX-30 R-EV aandrijft, geniet van een kleine dopingkuur ten opzichte van de MX-30 BEV die we tot nu toe hebben gekregen. Hij ontwikkelt 125 kW/170 pk tegenover 107 kW/145 pk voor de puur elektrische versie. Al merken we op dat zijn koppel lichtjes is gedaald tot 260 Nm (tegenover 271 Nm). Over het algemeen blijven de prestaties van de ‘hybride’ MX-30 vergelijkbaar met die van de volledig elektrische versie: een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,1 s tegenover 9,7 s en in beide gevallen een topsnelheid van 140 km/u.

4. 17,8 kWh

Met amper 35,5 kWh en 200 km aan WLTP-autonomie blonk de MX-30 al niet uit qua batterijcapaciteit. Maar in het geval van deze R-EV is de batterij nog een stuk kleiner geworden. Hier past er maar 17,8 kWh aan elektrische energie in.

5. 85 km

De theoretische volledig elektrische actieradius van deze Mazda-crossover is vastgelegd op 85 km. Daarna moet je een laadpaal zoeken (7,2 kW eenfasig of 11 kW driefasig met wisselstroom, of 36 kW met gelijkstroom). Anders moet het motorblok wakkergemaakt worden om langere ritten te kunnen doen.

6. 50 liter



Met zijn benzinetank van 50 liter biedt de MX-30 R-EV een totale actieradius van “meer dan 680 km” volgens Mazda. Het theoretische WLTP-verbruik is dan weer vastgelegd op 1 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 21 g/km.

7. 0 euro

Dat is de meerprijs die Mazda vraagt om van de voordelen van de wankelmotor in de MX-30 te kunnen genieten. Met andere woorden: voor een gelijk tarief kunnen klanten kiezen voor de volledig elektrische versie met een batterij van 35,5 kWh, of deze MX-30 R-EV met een wankelmotor en een batterij van 17,8 kWh. In beide gevallen geldt er een vanafprijs van 37.070 euro.