1. 2022
De MG5 Electric break werd in maart voorgesteld en nadert stilaan zijn marktlancering. MG belooft dat hij bij ons op de markt komt tegen het eerste trimester van 2022. Hij vervoegt dan de elektrische SUV’s MG ZS EV en MG Marvel R in de catalogus, alsook de plug-in hybride SUV EHS.
2. 400 km
Bij zijn lancering zal de MG5 Electric beschikken over een batterijpakket van 61,1 kWh (lithium-nikkel-mangaan-kobalt). Die moet deze “Long Range” versie een comfortabel WLTP-rijbereik bezorgen van 400 km.
3. 50 kWh
MG zal ook een “Standard Range” versie van zijn break aanbieden, die uitgerust is met een batterij van 50,3 kWh (lithium-ijzer-fosfaat in dit geval). Het WLTP-rijbereik van deze betaalbaardere versie daalt daarmee tot 320 km.
4. 11 kW
Welke batterij je ook kiest, de MG5 break krijgt in beide gevallen een driefasige lader van 11 kW aan boord. Opladen aan een DC snellaadpaal kan ook, waarbij indien nodig tot 80% rijbereik ‘bijgetankt’ kan worden in +- 40 minuten.
5. 280 Nm
De elektromotor van de MG5 break levert 115 kW (156 pk) of 130 kW (177 pk), afhankelijk van de gekozen batterijcapaciteit. Het koppel is in beide gevallen 280 Nm. Dat zorgt voor gelijkaardige prestaties bij beide varianten. Reken op +- 8,5 seconden voor een sprint van 0-100 km/u en een topsnelheid van 185 km/u.
6. 479 l
Op praktisch vlak is er bij de MG5 Electric een koffervolume van 479 l beschikbaar. Daarmee evenaart hij niet de toppers op dat vlak met een verbrandingsmotor, zoals de Skoda Octavia Combi met zijn 640 l bijvoorbeeld, ondanks gelijkaardige afmetingen (4,60 m voor de MG tegen 4,69 m voor de Skoda). Het koffervolume van de MG stijgt tot 1.376 l met neergeklapte achterbank.
Verder kan er ook tot 500 kg getrokken worden met deze elektrische break.
7. 2 uitvoeringen
MG brengt zijn MG5 break op de markt in twee uitvoeringen: Comfort et Luxury. De officiële prijzen zijn nog niet bekend, maar MG belooft een basisprijs van minder dan 30.000 euro.