1. 145 kilo extra

Met hun grote batterijen zijn elektrische auto’s altijd aanzienlijk zwaarder dan hun equivalenten met verbrandingsmotor. Maar in dit geval valt het nog mee: met een leeggewicht van 1.365 kilogram volgens de DIN-normen zet de elektrische Mini amper 145 kilogram extra op de weegschaal dan de Cooper S als driedeurs benzine met automaat.

2. 270 kilometer rijbereik

De elektrische Mini is dus niet te zwaar, en dat komt onder meer door zijn relatief compacte batterij. Die heeft een capaciteit van 32,6 kWh, wat weinig is vergeleken met de 50 kWh in de elektrische Peugeot 208 en Opel Corsa. Mini kondigt een rijbereik aan van 235 tot 270 kilometer, wat voldoende moet zijn voor stedelijk gebruik.

3. 30 millimeter lager

De elektrische Mini belooft een even speels weggedrag als de versies met verbrandingsmotor: de gewichtsverdeling tussen vooras en achteras is optimaal, en het zwaartepunkt ligt minstens 30 millimeter lager dan dat van de Mini Cooper S.

4. 211 liter kofferruimte

Goed nieuws: de batterij zit volledig onder de vloer, dus de elektrische Mini boet niet aan kofferruimte in. Die is dus 211 liter groot met de achterbank rechtop. De rugleuning is nog steeds neerklapbaar, waardoor het volume toeneemt tot 711 liter.

5. Scherm van 5,5 duim

Naast het ronde centrale scherm van 6,5 duim in de andere Mini’s krijgt deze elektrische versie nog een digitaal instrumentenpaneel van 5,5 duim in plaats van klassieke tellers achter het stuur. Het kleurenscherm geeft informatie weer over het batterijniveau, de rijmodus, het rijbereik, het motorvermogen en de laadtijd wanneer de auto aan het opladen is.

6. 35 minuten opladen

Er zijn enkele oplaadmogelijkheden. Thuis aan een klassiek stopcontact bijvoorbeeld, maar ook aan een wallbox met maximaal laadvermogen van 11 kW. Daardoor kan de batterij tot 80 procent worden opgeladen in 2 uur, of tot 100 procent in 3,5 uur. De auto kan ook aan een snellader, met een maximumvermogen van 50 kW. De batterij wordt dan tot 80 procent geladen in amper 35 minuten.

7. 75 procent energie minder

De interieurverwarming werkt met een warmtepomp, die de restwarmte van de motor en de hoogspanningsbatterij opvangt, net als de warmte van de buitenlucht. In de winter zou die warmtepomp 75 procent minder energie verbruiken dan een klassieke elektrische verwarming. Dat heeft natuurlijk een positieve invloed op het rijbereik.