1. 22 kWh

20200224081815renaulttwingoze(1).jpg

De elektrische Twingo kiest niet voor dezelfde batterij als zijn Duitse neef van Smart. De Fransen zijn erin geslaagd om 8 batterijmodules onder de vloer van de Twingo te proppen met een totale opslagcapaciteit van 22 kWh (tegenover 17,6 kWh voor de Smart).

2. 250 km

20200224081814renaulttwingoze(7).jpg

Op de WLTP-homologatiecyclus haalt de nieuwe Twingo Z.E. een reëel rijbereik van zo’n 180 kilometer. Als hij enkel in de stad wordt gebruikt, kan dat echter oplopen tot 250 kilometer.

3. 80 pk

20200224081814renaulttwingoze(5).jpg

De elektromotor van de Twingo Z.E. zit op de achteras en is afgeleid van die van de Zoé. Hij is hier minder groot ontwikkelt 80 pk en 160 Nm aan koppel.

4. 3,6 meter

20200224081813renaulttwingoze(4).jpg

Ondanks zijn elektrische transformatie heeft de nieuwe Twingo op stroom hetzelfde koetswerk als de versies met een verbrandingsmotor. Daardoor is hij nog steeds even kort (3,6 meter).

5. 80 km

20200224081814renaulttwingoze(6).jpg

De krachtige interne lader maakt dat de Twingo Z.E. kan laden aan tot 22 kW. Daarmee kan hij 80 extra kilometer rijbereik laden in slechts 30 minuten.

6. 240 liter

20200224081813renaulttwingoze(2).jpg

Omdat de batterij onder de vloerplaat zit ter hoogte van de voorstolen behoudt de Twingo even veel binnenruimte als de varianten met verbrandingsmotor. Ook de koffer blijft onaangeroerd en slikt nog steeds 240 liter.

7. ± 20.000 €

20200224081813renaulttwingoze(3).jpg

Voorlopig weigert Renault iets los te laten over de prijs en wacht het liever tot zijn lancering in de herfst. Maar als de Fransen zich afstemmen op bepaalde rivalen, dan zou de startprijs rond de 20.000 euro moeten liggen.