1. +31%
De grootste technische evolutie bij de facelift heeft betrekking op de batterij. Die kan nu 31 procent meer energie stockeren: 13 kWh tegenover 9,9 kWh voordien.
2. 54 of 56 kilometer
Door de toegenomen capaciteit gaat ook het elektrische rijbereik van de Passat GTE erop vooruit. Op basis van de NEDC-cyclus die ook gebruikt werd bij de lancering van de eerste Passat GTE neemt het rijbereik toe van 50 tot 70 kilometer. De accuratere WLTP-cyclus spreekt over 56 kilometer, tegenover 54 kilometer voor de breakversie Variant.
3. 218 pk
De hybride aandrijflijn verandert niet. Net als in de vorige VW Passat GTE zit er nog steeds een 1.4 TSI van 156 pk onder de kap, gekoppeld aan een elektromotor van 115 pk en een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verzetten. Het gecombineerde vermogen bedraagt 218 pk, het koppel 400 Nm.
4. 3 modi
In plaats van vijf modi voordien houdt de nieuwe Passat GTE het op drie: E-Mode (zuiver elektrisch), GTE (sportief rijden met het maximaal vermogen van beide motoren) en Hybrid (waarbij er afhankelijk van de situatie gewisseld wordt tussen elektromotor en TSI).
5. 10 stappen
In de meeste gevallen wordt de batterij van de Passat GTE opgeladen door een externe stroombron: een laadpaal of thuisstopcontact. Maar je kunt eventueel ook al rijdend opladen, bijvoorbeeld voor wanneer je in een “zero emissions”-zone aankomt. Daarvoor moet je de Hybrid-modus activeren in het infotainmentsysteem , waarna er een batterij op het touchscreen verschijnt die in tien delen is verdeeld. Daarop kun je de batterijcapaciteit bepalen tot waar je wilt herladen.
6. 4 uur
Met de geïntegreerde lader van 3,6 kW duurt het ongeveer vier uur voor de Passat volledig is opgeladen. Aan een thuisstopcontact heb je minstens zes uur nodig, afhankelijk van je installatie.
7. +/- € 45.000
Officiële prijzen voor de nieuwe VW Passat GTE en Passat Variant GTE zijn er nog niet. Maar in Duitsland kost hij € 44.795 en € 45.810 voor de break.