Een elektrisch model van Caterham is dan wel in de maak, we gaan het nog niet meteen in de showrooms van het merk zien. Daar blijft de iconische ‘Seven’ de plak zwaaien, een auto die straffe prestaties levert omwille van zijn eenvoud en lichtheid. En net om die reden is er geen grote motor nodig. Maar sinds het verdwijnen van de 1.6 liter viercilinder Sigma motor van Ford, kon je in Europa enkel nog kiezen voor de wel heel basic ‘170’-uitvoering met een 84 pk sterke driecilinder van Suzuki, die echter toch al goed is voor een 0 naar 100-tijd van 6,9 seconden en een top van 170 km/u.

Middenklasser

Maar daar komt nu opnieuw verandering in, want het Britse merk (of was het nu Japans?)breidt zijn gamma in Europa uit met een ‘middenklasser’, de 340. Die krijgt een 168 pk sterke viercilinder van Ford onder de motorkap. 0 naar 100-cijfers geeft Caterham nog niet vrij, maar die sprint zou in ongeveer 5 tellen achter de rug moeten zijn. Het blok was in een 240 pk sterke uitvoering ook terug te vinden in de 485, maar die is tijdelijk geschrapt uit het Europese leverprogramma.

De 340 is beschikbaar in twee uitvoeringen. Enerzijds is er een meer op comfort gerichte ‘S’ met onder andere een standaardophanging, 14-duims velgen en… een voorruit, dak en verwarming. Anderzijds is er de ‘R’ die sportiever uitgedost is, met onder andere een sportophanging, koolstofvezel kuipzetels met vierpuntsharnas en een sperdifferentieel, maar waarbij de voorruit en het dak optioneel zijn. Caterham rekent voor de 340S een bedrag van € 55.297, terwijl de R je minstens € 57.112 kost. Daarnaast heb je tegen betaling nog de keuze uit een hele hoop opties, met onder andere een groter chassis voor meer plek.


?