1. 1.199 cm³

Centraal in de nieuwe geëlektrificeerde aandrijving staat de 1.199 cc metende driecilinder benzine, naar het voorbeeld van de alom bekende 1.2 PureTech van de groep. Peugeot heeft het voor deze gelegenheid over een “nieuwe generatie” van die motor. Hij werd in elk geval aangepast om maximaal van de elektrische hulp te kunnen genieten en krijgt een turbo met variabele geometrie en een verbrandingscyclus volgens het Miller-principe.

2. 136 pk / 230 Nm

De nieuwe generatie van de PureTech-motor ontwikkelt 136 pk bij 5.500 t/min en een koppel van 230 Nm bij 1.750 t/min. Andere uitvoeringen, waaronder instapversies met minder vermogen voor de toekomstige compacte modellen van de groep, staan ook op de agenda.

3. 48V

Met betaalbare tarieven als doel houdt deze nieuwe geëlektrificeerde aandrijving het bij “slechts” een 48 volt micro-hybride technologie. Naast de 12 volt-batterij die de uitrusting van de auto van stroom voorziet, voedt een tweede 48V-netwerk dus het hybride systeem via een kleine batterij onder de bestuurderszetel.

4. 898 Wh

De compacte batterij (met een waarborg van 8 jaar / 160.000 km) heeft een totale opslagcapaciteit van 898 Wh, waarvan 432 Wh bruikbare energie. Volgens Peugeot volstaat dat om “meer dan 50% van de tijd in stadsverkeer” in volledig elektrische modus te rijden.

5. 28 pk / 55 Nm

Om dat te verwezenlijken levert de synchrone elektromotor met permanente magneten een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een koppel van 55 Nm. Hij zit ingebouwd in de versnellingsbak en kan de auto alleen aandrijven of de verbrandingsmotor bijstaan als de bestuurder snel optrekt. De 3008 Hybrid rondt de kaap van 100 km/u na 10 seconden en trekt door tot 200 km/u. Tijdens het vertragen werkt de elektromotor omgekeerd als een alternator om de 48V-batterij te laden.

6. Twee koppelingen

Om de twee motoren te laten samenwerken, gebruikt Peugeot een nieuwe geautomatiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Die heet e-DCS6 en werd speciaal ontwikkeld voor de hybride aandrijving door in zijn carter plaats te bieden aan de elektromotor, de omvormer en de rekenmodule, om zo de afmetingen van het geheel tot een minimum te beperken.

7. – 15 %

Peugeot claimt voor deze micro-hybride een verbruiksdaling tot 15%, wat voor een SUV uit het C-segment zoals deze 3008 neerkomt op een besparing van ongeveer 1 l/100 km. De 3008 Hybrid 48V zal daarmee een gehomologeerde CO2-uitstoot vanaf 126 g/km kunnen halen. Ter vergelijking: de huidige 3008 1.2 PureTech met 130 pk en automaat duikt nooit onder 144 g CO2/km.