Bij de onthulling van de conceptcar ID.Life vorig jaar in München, had Volkswagen aangekondigd dat het een voorloper was van een productiemodel. Dat model zou in 2025 op de markt komen voor een prijs tussen de 20.000 en 25.000 euro. Maar vanwege de duurdere grondstoffen zegt Thomas Schäfer, die aan het hoofd staat van het merk, dat de prijzen eerder aan de hogere kant zullen liggen...

De gehoopte €20.000 stijgt snel naar €25.000

In een interview met het Duitse magazine Electrified, verklaarde hij dat “als je kijkt naar de toegenomen prijzen (van grondstoffen), stijgt de prijs snel van de gehoopte €20.000 naar €25.000 euro.” Toch beweert Schäfer dat de kleine elektrische wagen nog steeds “minder dan 25.000 euro zal kosten, wat goed is voor de markt, vooral gezien het feit dat over een paar jaar de stimuli om elektrische wagens te kopen niet meer zullen bestaan, of toch zeker lager zullen liggen dan nu.

Autonomie van 400 km en meer dan 200 pk!

Als we kijken naar het ID.Life-concept, kunnen we inschatten dat deze ‘ID.2’ een batterij van ongeveer 50 kWh zal krijgen, voor een autonomie van zo’n 400 km. Met zijn voorwielaangedreven architectuur zou hij een tot 172 kW (234 pk) en 290 Nm sterke elektromotor kunnen krijgen. Dat is voldoende vermogen om in 7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Niet slecht voor een klein autootje van amper 4 meter lang. Maar dit zijn slechts inschattingen, afspraak in 2025 om het afgewerkte product én zijn prijzen te ontdekken...