Bij Maserati zien ze de toekomst rooskleurig. Na de lancering van de MC20 in 2020, de Grecale SUV en de dakloze Cielo dit jaar en een reeks elektrische modellen die een ‘Folgore’-badge krijgen, komt het merk met voor het circuit bestemd model dat in beperkte reeks gebouwd zal worden: ‘Project 24’.
62 gelukkigen
Die behoudt zijn ‘Nettuno’ V6, maar dankzij nieuwe turbo’s stijgt het vermogen tot 740 pk. Omdat het gewicht dankzij een lichtgewicht koostofvezel koetswerk beperkt blijft tot 1.250 kg, beschikt de Project 24 over een gewicht-vermogensverhouding van 1,69 kg/pk. Om zich naar behoren van zijn taak te kwijten op het circuit krijgt hij ook een aangepaste ophanging, koolstofvezel-keramische remmen en slicks, maar ook ‘FIA-approved’ veiligheidsvoorzieningen. Kortom, alles zodat kopers meteen kunnen deelnemen aan races. Maserati voorziet ook een programma van circuit-events, technische ondersteuning en andere diensten. Misschien ook een eigen raceklasse zoals Lamborghini?
62 exemplaren zal Maserati bouwen van deze extreme versie van de MC20, evenveel als van de MC12 van bijna twee decennia geleden. Maar draait het voor Maserati enkel om klantenraces, of gaat het merk zelf ook terug deelnemen aan 24-uurs races, zoals de naam doet vermoeden? Of is hij pas in 2024 klaar? Dat moet de toekomst uitwijzen.