Dit is de allereerste in massa geproduceerde auto ter wereld met een motor met variabele compressieverhouding. De compressieverhouding, dat is de verhouding tussen het volume van de verbrandingskamer wanneer de zuiger op zijn hoge dode punt staat (dus zijn allerhoogste positie) en de inhoud van de cilinder wanneer de zuiger op zijn lage dode punt is aangekomen (dus helemaal onderaan). In deze motor kan die verhouding variëren tussen 8:1 (wat beter is voor de prestaties) en 14:1 (wat de motor zuiniger maakt).
Geen V6 meer…
Concreet schrapt dit model zijn vroegere V6 om plaats te maken voor deze nieuwe motor. Dat is een 2.0-turboviercilinder op benzine. Volgens Infiniti combineert die het vermogen van een benzinemotor met het koppel en de zuinigheid van een diesel. Hij ontwikkelt 268 pk en 380 Nm aan koppel en is 35 procent zuiniger dan het vorige model, dat weliswaar door een behoorlijk dorstige V6 werd aangedreven.
Nieuw onderstel
Infiniti biedt twee aandrijfmogelijkheden: voor- of vierwielaandrijving. Maar in beide gevallen wordt het koppel door een continu variabele automaat (CVT) doorgegeven. Het Japanse merk benadrukt verder dat het model op een volledig nieuw en bijzonder flexibel platform staat “dat nieuwe normen naar het segment van de compact premium cross-overs brengt op het vlak van verfijning, stijfheid in binnenruimte”.
ProPilot
Het is bovendien de eerste Infiniti die wordt uitgerust met het ProPilot-systeem, dat de bestuurder ondersteunt wanneer hij op de snelweg rijdt. De constructeur ziet daarin een volgende stap richting autonoom rijden, maar voor ons maakt Infiniti hiermee vooral eindelijk een inhaalbeweging op dit vlak in vergelijking met de andere premiumconstructeurs.