Eindelijk is de vervanger van de Aventador hier, die de naam Revuelto krijgt. Lamborghini heeft het model stukje bij beetje onthuld, beginnend met zijn motor en vervolgens zijn chassis, waardoor we enkel nog zijn design moesten ontdekken. En nu het volledige model onder de schijnwerpers wordt gezet, kunnen we haast niet anders dan elk onderdeel opnieuw onder de loep te nemen van de eerste plug-inhybride supercar van het merk met de stier.



Atmosferische V12 van 1.015 pk

Het hoogtepunt van deze Revuelto is natuurlijk zijn motor, die centraal achterin geplaatst wordt. Het gaat nog steeds om een atmosferische 6,5 liter-V12, de krachtigste die Lamborghini ooit heeft gebouwd, die op z’n eentje al 825 pk en 725 Nm koppel ontwikkelt! Daarbovenop krijgt hij de hulp van drie elektromotoren om zijn totale vermogen te doen toenemen tot 1.015 pk. Een vermogen dat naar de vier wielen wordt gestuurd via een robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen, waarmee de 100 km/u in 2,5 seconden wordt bereikt en de topsnelheid meer dan 350 km/u bedraagt!



Kleine batterij, kleine autonomie

Zijn carbon structuur met de naam ‘monofuselage’ kenden we ook al. Die is 10% lichter dan die van de Aventador en ook 25% stijver. Om de machine tot stilstand te brengen, kan je rekenen op keramische remmen en remklauwen met 10 zuigers aan de voorkant. Zoals het een PHEV betaamt, kan de Revuelto enkel op batterijkracht rijden, maar slechts over een afstand van een tiental kilometer. Zijn batterij is dan ook slechts 3,8 kWh groot.



Digitaal feestje

Wat de technologie aan boord betreft, krijgen piloot en copiloot elk hun eigen digitale display. Het interieur bevat zelfs drie schermen: een digitale tellerpartij van 12,3 inch, een centraal scherm van 8,4 inch en een display van 9,1 inch voor de passagier, zoals Ferrari dat ook doet.



Wat kost dat?

Lamborghini heeft de prijzen van de Revuelto nog niet onthuld. Stephan Winkelmann, de CEO van het merk, heeft echter wel al een richtprijs van zo’n 500.000 euro genoemd. Het model zal vanaf de tweede helft van dit jaar in productie gaan, met de eerste leveringen gepland nog voor het einde van 2023. Maar je moet je niet haasten naar de Lamborghini-dealer, want de eerste twee productiejaren van het model zijn al helemaal uitverkocht... 



?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: