20200225075757ds9.jpg

Het zat er al even aan te komen: DS brengt een grote berline op de markt, die in de eerste plaats is bedoeld voor Chinese klanten. Het is daarom geen verrassing dat deze DS 9 in China zal worden gemaakt, maar wel naar de rest van de wereld zal worden uitgevoerd. Het lijkt er sterk op dat de auto is gebaseerd op de Peugeot 508, maar met zijn lengte van 4,93 meter is de DS 9 nog een forse 18 centimeter langer dan die laatste. Ook de wielbasis van 2,9 meter is een stuk groter dan die van de 508 (2,79 meter). Die ruimte zal hoofdzakelijk de passagiers achterin ten goede komen, want in China is dat namelijk een van de belangrijkste aankoopcriteria.

20200224115951ds9.jpg

20200225075756ds9.jpg

Het zit hem in de details

De algemene proporties van de DS 9 zijn weinig innovatief en in de leasingzilveren kleur van deze eerste persfoto’s oogt hij zelfs wat saai, maar de designers hebben proberen compenseren met een resem interessante details. Zo moeten de oranje richtingaanwijzers die bovenin de achterruit zijn verwerkt (met veel goede wil) doen denken aan de kegelvormige exemplaren die destijds de rand van het dak van de oorspronkelijke DS uit 1955 sierden. Op de kofferklep is kwistig met chroom gestrooid, met lijnen die in de flanken doorlopen tot net aan de achterwielkasten. Op de neus vertrekt aan het DS-logo een verchroomde strip over de motorkap tot aan de voorruit. En onder het merklogo zit een joekel van een radiatorrooster zoals dat vandaag bijna verplicht is op een prestigemobiel.

20200224120516ds9.jpg

Plug-inhybride

De DS 9 komt op de markt met de plug-inhybride aandrijflijn van de DS 7 Sportback E-Tense. Dat betekent dat een benzinemotor en een elektromotor samen tot 225 pk op de voorwielen kunnen loslaten. Een accu van 11,9 kWh geeft de auto een elektrisch WLTP-rijbereik van 40 à 50 kilometer. Aan een wallbox van 7,4 kW kan de accu op 1,5 uur worden opgeladen. Later volgen nog twee E-Tenseversies waarover DS nog wat vaag blijft. De eerste heeft tweewielaandrijving, 250 pk en een groter rijbereik, de tweede 360 pk en intelligente vierwielaandrijving (zoals in de 508 Peugeot Sport Engineered?). Voor wie niet in al dat stekkeren geïnteresseerd is, komt er ook een DS 9 met enkel een 1.6-benzinemotor van 225 pk.

20200224120018ds9.jpg

Pure luxe

Alle versies mogen dan flink meer dan 200 pk hebben, de focus ligt toch vooral op comfort en personaliseringsmogelijkheden. DS belooft een zeer luxueus interieur met een volledig lederen dashboard, een hemelbekleding in Alcantara en zelfs lederen deurgrepen. De auto krijgt een actieve ophanging DS Active Scan, die met een camera de weg ‘leest’ en de dempers voorbereidt op oneffenheden. Verder is de DS 9 uitgerust met alle zaken die je van een prestigeberline mag verwachten, zoals semizelfstandig rijden (niveau 2), automatisch parkeren, nachtzichtassistent, inslaapdetectie, actieve ledkoplampen en het vervangen van de sleutel door een smartphone-app die via 4G of Bluetooth werkt. De DS 9 komt nog voor de zomer op de markt in China, maar wanneer de rest van de wereld volgt, is nog niet geweten.

20200224115952ds9.jpg