Geen nieuwsbericht gaat voorbij of we hebben het over het opbod aan schermen in nieuwe modellen. Hoe meer en groter, hoe beter, lijkt het wel. VROOM.be wijdde een top aan de meest memorabele exemplaren. Maar niet iedereen is blij met de komst van al dat digitaal geweld op onze dashboards.
“A little bit stupid”
Thierry Métroz, de hoofddesigner van DS Automobiles, noemde de trend van veel en grote schermen in nieuwe auto’s “een beetje stom” in het Britse magazine Autocar, en wil in de toekomst alle schermen weren uit de auto’s van het merk. “Het probleem met schermen is dat als je het scherm uitschakelt, er gewoon een zwart rechthoekig oppervlak overblijft. Het is niet echt sexy en het is niet echt luxueus.”
Métroz zei dat DS voor toekomstige modellen kijkt welke nieuwe technologie er in de plaats kan komen voor de traditionele schermen, om toch informatie bij de bestuurder te krijgen. Het zal voor hem in elk geval iets minder intrusief mogen zijn dat zorgt voor meer sereniteit aan boord.
Ook Bugatti
Métroz is trouwens niet de enige met een hekel aan schermen. Bugatti weert ze ook uit zijn auto’s. Etienne Salomé, directeur interieurdesign van het Franse merk, ziet Bugatti’s als tijdloos en gemaakt om veel langer dan de traditionele 10 jaar mee te gaan. En een digitaal scherm in het midden van het dashboard hoort volgens hem niet thuis in die filosofie. Ook hier klinkt het dat minimalisme zorgt voor een gevoel van luxe.