Of je nu voor of tegen bent, het ‘retrofitten’ van auto’s of met andere woorden het vervangen van de verbrandingsmotor door een elektrische aandrijflijn bij bestaande modellen, is niet te stoppen. Ook niet bij klassiekers. Één van de specialisten op het vlak van elektrische restomods is het Britse Everrati. Zo rolden er in het verleden al een elektrische Ford GT40 en een Porsche 964 geruisloos uit de werkplaatsen van het bedrijf. Nu is het de beurt aan een schare Land Rovers.
Veel vragen...
Terwijl het nog wachten is op nieuwe volledig elektrische modellen van Land Rover zelf, ging Everrati aan de slag met twee iconische modellen uit het verleden: een Range Rover Classic en een originele Land Rover Defender, nadat het eerder al een Land Rover ‘Series’ (de voorloper van de Defender) voorzag van een elektrische aandrijflijn. Alleen vertelt het er niet bij wat voor aandrijflijn het precies is… Welke batterijen, hoeveel vermogen de elektromotor levert, sprint- en verbruikscijfers: allemaal ‘To be Confirmed’. Maar mooi zien ze er wel uit.
En dat mag ook wel. Want wat Everrati wel vermeldt, is de prijs van dat alles: minstens £ 185.000 voor een Defender en maar liefst £ 230.000 voor een Range Rover Classic. Let wel, daar moet je ook nog eens de prijs van een donorvoertuig en BTW bij optellen, wat het totaal brengt op prijzen van rond de € 280.000 voor de elektrische Defender en € 350.000 voor de Range Rover. Dan toch maar een plug-in hybride exemplaar van de nieuwe generatie? Of een kit van Electrogenic?