Het Franse autosalon heeft al heel wat verrassingen en nieuwigheden opgeleverd. Maar naast de concept cars en andere premières valt één ding op in de wandelgangen: het grote aantal Aziatische auto's! En de getoonde voertuigen weten te verrassen. Maar kunnen ze echt een vuist maken tegen de Europeanen wat afwerking, prestaties en prijs betreft?
BYD
Build Your Dreams, die kennen we, want we hebben de eerste 3 elektrische modellen van het merk die voor Europa bestemd zijn al getest. En we waren positief verrast! Goed afgewerkt en efficiënt: ze hebben alles om de Europeanen te overtuigen. BYD maakte van het Salon van Parijs gebruik om de Seal voor te stellen, een berline die de concurrentie aangaat met de Model 3, met meer dan 500 pk en een rijbereik van ongeveer 700 km. De prijs van het model is nog onbekend, in tegenstelling tot die van de andere modellen. Ze zijn niet goedkoop, zoals de kleinere Atto 3 SUV met een prijs die in België begint bij €45.990!
Great Wall
Ook in dit geval is het niet onze eerste ontmoeting met de Chinese groep. We zagen het merk al in München. In tegenstelling tot BYD houdt Great Wall zich niet alleen bezig met 100% elektrische auto's. De Wey Coffee 01 is bijvoorbeeld een plug-in hybride SUV met een 41,8 kWh batterij en een 100% elektrisch rijbereik van 146 km! Opnieuw zijn de presentatie, afwerking en materialen topmerken waardig. Net als zijn vanafprijs: bijna € 60.000!
VinFast
VinFast is niet Chinees, maar Vietnamees. Het merk kwam naar Parijs met niet minder dan vier 100% elektrische SUV's: de 6, 7, 8 en 9. Die laatste biedt 7 zitplaatsen, een zeldzaamheid vandaag. Ook hier zijn de materialen, afwerkingen en prestaties eersteklas! Het is een SUV met een vermogen tot 408 pk en een rijbereik tot 594 km! De prijzen van de eerste twee modellen op de markt beginnen in Frankrijk aan € 62.000 voor de VF8 en € 82.950 voor de VF9. Niet goedkoop dus...
Een bedreiging? Misschien nog niet, maar toch bijna...
De tijd van de goedkope Chinese auto's is duidelijk voorbij! Aziatische fabrikanten richten zich op het topsegment met modellen die in staat zijn om de concurrentie aan te gaan met de Europeanen! Anderzijds hebben ze een stevig prijskaartje... Wat de vraag doet rijzen: wie kiest eerder voor één van deze autobouwers zonder merkimago dan voor een Audi, BMW, DS, Lexus of Mercedes? En dan hebben we het nog niet eens gehad over ethiek, oneerlijke concurrentie of gegevensbescherming... Zijn deze buitenlandse autobouwers dan een echte bedreiging voor Europese merken? Misschien nog niet, maar gezien hun kwaliteit zou daar niet veel voor nodig zijn...