Stellantis wil tegen 2030 zijn CO2-uitstoot met 50% terugdringen en in 2038 koolstofneutraal zijn. Het zal dat doen door zijn inspanningen op elektrisch vlak nog op te drijven met een groot productoffensief dat moet resulteren in niet minder dan 75 elektrische modellen tegen 2030, waarvan het er tegen dan jaarlijks 5 miljoen wil verkopen. In Europa moet dat leiden tot de verkoop van enkel nog elektrische auto’s, terwijl in de Verenigde Staten zo’n 50% elektrisch moet zijn. En dat alles terwijl Tavares de elektrificatie eerder een politieke beslissing noemde.
Eerste 100% elektrische Jeep
Stellantis, dat is de groep die gevormd werd door het samengaan van PSA (oa Peugeot, Citroën, Opel en DS) en FCA (oa Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge en Jeep). Terwijl de Europese tak al heel wat elektrische auto’s in zijn gamma heeft, is het aan de andere kant van de Atlantische Oceaan nog relatief rustig. Daar brengt de groep nu verandering in met de eerste 100% elektrische Jeep, nadat eerder dit jaar de eerste elektrische Chrysler werd getoond op de CES-beurs.
Heel veel info geeft Stellantis nog niet vrij over die Jeep, zelfs geen naam, alleen dat hij 100% elektrisch is en begin 2023 op de markt moet komen. Meer weten we dus niet, maar qua design zit het ontwerp alvast goed. In 2024 wil Stellantis ook zijn eerste 100% elektrische pick-up op de markt brengen, de RAM 1500 BEV. Concurrent Ford oogst ondertussen al bijzonder veel succes met zijn elektrische F150 Lightning, en dus lijkt RAM op achtervolgen aangewezen.
Verder bevat het plan doelstellingen rond onder andere online autoverkoop, een bijna verdrievoudiging van de batterijproductiecapaciteit tot 400 GWh, waterstoftechnologie voor bestelwagens in de VS en financiële bepalingen waar aandeelhouders gelukkig van moeten worden.