Dit is de EV Seven, de eerste 100% elektrische Caterham. En het is niets meer of minder dan het legendarische model van het Britse merk, waarin de verbrandingsmotor vervangen is door een 240 pk en 250 Nm sterke elektromotor, gekoppeld aan een batterij met een capaciteit van 51 kWh. Een operatie die net geen 70 kg extra op de weegschaal zet, om op die manier het totaalgewicht onder de 700 kg te houden. Caterham heeft het over een 0 naar 100-tijd van minder dan 4 seconden.
EV Seven
De Britse autobouwer zwijgt daarentegen in alle talen over het rijbereik. Wel geeft het mee dat deze elektrische Seven 20 minuten op het circuit kan knallen om vervolgens 15 minuten op te laden en daarna opnieuw 20 minuten te racen, en dat dankzij een laadvermogen van 152 kW. Het is moeilijk te zeggen wat dat betekent wanneer je ermee op de weg zou rijden, maar het is altijd goed om weten. Jammer genoeg zal deze EV Seven nooit voorbij het prototypestadium geraken...
Project V
Net na de aankondiging van deze EV Seven stelde Caterham een tweede elektrisch prototype voor: de Project V. Voorlopig weten we enkel nog maar hoe zijn silhouet eruitziet, maar deze concept car lijkt al meer op een echte auto met een uitgekiende aerodynamica, eerder dan een badkuip op wielen! Onder dit koetswerk, dat radicaal anders is dan eender wat we in het verleden al gezien hebben van de autobouwer, zit vermoedelijk een technisch gedeelte met dezelfde specificaties als die van de EV Seven. De Poject V wordt officieel voorgesteld tijdens het ‘Festival of Speed’ in Goodwood, dat van 13 tot 16 juli plaatsvindt.