De commissie milieu van het Europese Parlement heeft zopas definitief het verbod in alle lidstaten goedgekeurd op de verkoop vanaf 2035 van voertuigen die schadelijke gassen uitstoten. Hoewel het resultaat van de stemming nog goedgekeurd moet worden door het volledige halfrond, is het uitzonderlijk dat beslissingen die door de afgevaardigden in de commissie genomen worden, weerlegd worden in het parlement.
Het is een zware beslissing die sommige landen tegen de borst stoot, waaronder Duitsland en Frankrijk, die meer tijd gevraagd hadden. Hun argument was dat de toekomstige transitie te bruusk zou zijn voor heel wat automobilisten.
De goedgekeurde tekst omvat ook een andere maatregel, in dit geval het verbod op nieuwe auto’s die gebruikmaken van synthetische brandstoffen. Deze e-fuels worden op dit moment ontwikkeld, onder andere bij Porsche, dat hoopt dat ze het huidige wagenpark en ook de klassieke modellen rijdend kunnen houden, ondanks steeds striktere beperkingen op schadelijke uitstoot.
Een eerste drempel in 2030
Terwijl de EU zich ten doel had gesteld de CO2-uitstoot tussen 2021 en 2025 met 15% te doen dalen, is deze drempel bijgesteld naar een vermindering met 20% voor personenwagens (bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen blijven op 15%). Bovendien zullen vanaf 2030 voertuigen die meer dan 123g/CO2 km uitstoten, gewoon niet meer op de markt gebracht mogen worden!
Meer dan ooit wordt van de auto-industrie gevraagd om inventiever te zijn om aan de steeds strengere normen te voldoen.