Vier plaatsen, vier aangedreven wielen en een shooting-breakkoetswerk: een zeer ongewone combinatie voor een Ferrari die meer dan één fan zal verrassen. De FF wordt als concept voorgesteld op het salon van Genève en zal op termijn de huidige 612 Scaglietti vervangen.

Mamma mia

Voor de allereerste keer in de geschiedenis van het merk wordt een model uitgerust met vierwielaandrijving. Choquerend voor de fans? Niet noodzakelijk, want de harde kern was sowieso al geen voorstander van de Ferrari's met vier zitplaatsen.

Bovendien waarderen GT-rijders de mogelijkheid om in alle omstandigheden ver te reizen. De integrale transmissie versterkt die troef. Ferrari heeft naar eigen zeggen een bijzonder licht systeem ontwikkeld dat de gewichtsbalans niet verstoort: 53 procent van de totale massa rust op de achteras.

Vergeet ook niet dat het hier om een GT gaat, geen pure sportwagen. Niet de verschroeiende sprint, maar de uithouding en lange adem tellen. En dat gaat gepaard met het nodige comfort. Ferrari kondigt vier volwaardige zitplaatsen en een koffer van 450 tot 800 liter aan. De achterbank klapt neer zoals in een doodgewone Renault Twingo. Waar gaat dat heen?

Eerredder 

De puristen mogen gerust zijn: onder de motorkap ligt een nobele V12 en geen driecilinder dieseltje. De eer is gered! De V12 is een juweeltje. Zijn eigenschappen zijn bekend, maar evolueerden een beetje: twaalf cilinders in V-vorm, directe injectie, 6,3 liter cilinderinhoud en een vermogen van 660 pk bij 8.000 tr/min. Als versnellingsbak kiest Ferrari voor een achterin gemonteerde transmissie met dubbele koppeling. De prestaties zijn verbluffend, zoals het hoort op een auto met steigerend paard: 335 km/u topsnelheid en 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden.