Fisker heeft goede en slechte tijden gekend, maar toch vooral slechte… Het eerste model van het merk werd een ongelooflijke flop. Vandaag keert de constructeur krachtig terug met een veelbelovende elektrische SUV: de Ocean. Dit tweede model is ondertussen al een paar maand geleden aangekondigd, maar vandaag wordt de productieversie onthuld, samen met zijn zeer interessante technische fiche.
Interessante techniek
De eerste vraag die steeds wordt gesteld wanneer een nieuwe elektrische auto op de markt komt is hoe ver hij geraakt. De basisversie Sport haalt naar schatting 250 mijl of zo’n 400 kilometer. Wie echter hoger in de uitrustingsniveaus, motoren en accupakketten gaat winkelen, kan met de Ocean tot 550 kilometer rijden. En de prestaties moeten niet onderdoen. De basisversie ontwikkelt 275 pk en sprint van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. Maar de krachtigste variant Extreme komt aan liefst 550 pk en heeft maar 3,6 tellen nodig om de grens van de 100 km/u te halen. Al die cijfers moeten wel nog met de nodige omzichtigheid worden benaderd omdat ze nog niet zijn gehomologeerd.
Gigantisch scherm, gerecycleerde materialen en omgekeerd laden
Zoals elke elektrische auto tegenwoordig is de Ocean uitgerust met een fors centraal scherm van 17,1 duim. Dat is net iets groter dan dat van de Tesla Model S. Tijdens het rijden is het scherm verticaal opgesteld, maar de constructeur laat weten dat het kan worden gekanteld naar een horizontale positie wanneer de auto geparkeerd staat. Online updates, extreem complete rijhulpmiddelen en een interieur dat volledig is gemaakt in gerecycleerde materialen maken de Ocean af. De SUV kan daarnaast dienst doen als dikke batterij om een andere elektrische auto op te laden of om een woning van stroom te voorzien tijdens een elektriciteitspanne.
California Mode
Verder heeft de Ocean nog een unieke functie. Met een speciale knop kan je alle ramen openen, inclusief de ruit van de koffer, en het grote panoramadak. Het merk noemt die functie “California Mode”. Die moet goed zijn voor “een openluchtervaring zoals in een cabriolet maar dan met het geruststellende karakter van een SUV-platform”. Tof.
Zeer competitieve prijs
De productiestart van de elektrische SUV is gepland op 17 november 2022 in Oostenrijk. Voorlopig wordt enkel gesproken over leveringen in de Noord-Amerikaanse markt, maar de in Europa gebouwde Ocean kan natuurlijk ook naar ons komen. In de VS krijgt hij een startprijs van 37.499 dollar exclusief belastingen, wat zeer competitief is. Uiteraard kan die prijs worden opgevoerd, want de krachtigste variant met vierwielaandrijving kost 68.999 dollar.