1. A-Klasse & A-Klasse Berline:
De A-Klasse plug-inhybride, zowel verkrijgbaar als hatchback en als Berline, heeft onlangs een kleine mechanische update gekregen. De plug-inhybride versie, de A 250 e, kreeg daarbij een krachtigere elektromotor (80 kW of 109 pk), terwijl het WLTP-rijbereik verder is verbeterd (van 70 naar 81 km in de hatchback-versie en van 72 naar 82 km in de Berline) dankzij de royale batterij met een capaciteit van 15,6 kWh.
2. CLA & CLA Shooting Brake
Heb je liever een coupélijn of een shooting brake, dan zijn ook de CLA en CLA Shooting Brake beschikbaar als plug-inhybride 250 e. Ook deze varianten kregen onlangs een opfrisbeurt, met 5 kW extra voor de elektromotor voor een piekvermogen van 80 kW (109 pk) in de elektrische modus. Opladen aan een AC-laadpaal kan nu ook tot 11 kW. Aan een DC-snellader haal je nog steeds 25 kW, waarmee de batterij van 10 tot 80% oplaadt in slechts 25 minuten tijd. Voor de volledigheid vermelden we nogmaals dat de batterij zelf ook iets is gegroeid tot 15,6 kWh, voor een maximaal rijbereik van 82 km voor de CLA 250 e vierdeurs en 80 km voor de CLA 250 e Shooting Brake.
3. B-Klasse
Klanten die een monovolumekoetswerk willen, kunnen bij Mercedes ook terecht voor een 250 e plug-inhybride variant van de B-Klasse. Net als de A-Klasse werd ook de B-Klasse onlangs getrakteerd op een aantal verbeteringen. De B 250 e plug-in hybride kreeg daarbij onder andere een krachtigere boordlader (11 kW tegen 7,4 kW voordien). De elektromotor kreeg ook wat extra vermogen, met een stijging van 75 naar 80 kW. Tot slot zorgt de hoogspanningsbatterij met een capaciteit van 15,6 kWh voor een elektrisch rijbereik van 67 tot 77 km volgens de WLTP-cyclus.
4. GLA
Nog steeds op basis van zijn compacte platform biedt Mercedes met de GLA 250 e ook een plug-inhybride SUV aan. Ook die kreeg een technische update bij zijn lichte facelift. Zijn elektromotor levert daarmee 80 kW, terwijl de vernieuwde GLA 250 e een WLTP-autonomie voorlegt van maximaal 70 km.
5. C-Klasse & C-Klasse Break
De nieuwe generatie van de plug-inhybride C-Klasse krijgt een batterij die even groot is als die van een kleine elektrische auto! Dankzij zijn capaciteit van 25,4 kWh beschikt hij over een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km berekend volgensde WLTP-cyclus! En dat is nog niet alles: hij kan snelladen tot 55 kW in gelijkstroom om heel snel weer op krachten te komen. Mercedes laat de keuze wat het motorblok betreft: terwijl de C 300 e gebruikmaakt van een 2 liter turbobenzine met 204 pk, combineert de C 300 'de' zijn elektrische gedeelte met een 197 pk sterke 2 liter turbodiesel. Er is ook keuze uit twee koetswerkvormen: berline of break!
6. GLC & GLC Coupé
De GLC is onlangs vernieuwd en biedt voortaan een keuze drie plug-inhybride versies! Ze beschikken allemaal over een batterij met een capaciteit van 31,2 kWh om een 100% elektrisch rijbereik van meer dan 120 km mogelijk te maken. Dit rijbereik kan in een half uur volledig worden bijgeladen dankzij een laadvermogen tot 60 kW! Dit elektrische gedeelte kan worden gecombineerd met een dieselmotor of een keuze uit twee benzineblokken voor een totaal van 333 pk in de 300 'de', 313 pk in 300 e en 381 pk in 400 e!
Goed nieuws: als je liever de coupélijn hebt bij de GLC, dan kan je nu ook kiezen voor de nieuwe generatie van de GLC Coupé, die nog maar net is gelanceerd door Mercedes. Die krijgt hetzelfde uitgebreide gamma aan hybrides als zijn broertje met de gewone achterzijde.
7. E-Klasse
De legendarische E-Klasse van Mercedes zit momenteel in een overgangsfase. De constructeur heeft namelijk net de volledig nieuwe generatie onthuld van zijn grote reisberline. Die wordt binnenkort gelanceerd in België met ook verschillende plug-inhybride aandrijflijnen.
Maar in de tussentijd kan je nog kiezen uit heel wat stockmodellen van de uitgaande generatie, die onmiddellijk beschikbaar zijn voor klanten die nog snel een plug-inhybride willen kopen. Dankzij een batterij van 13,5 kWh heeft elke plug-inhybride E-Klasse een volledig elektrisch rijbereik van minstens 50 km.
8. GLE & GLE Coupé
Net als hun kleine broertjes GLC en GLC Coupé, hebben de SUV's GLE en GLE Coupé een immense batterij van 31,2 kWh in hun plug-inhybride versies zitten, waarmee je een elektrische autonome haalt van 100 km of meer. Deze motorisaties werden ingevoerd bij de recente facelift van het model. Ook het gecombineerde vermogen nam toe (tot wel 30 kW/41 pk meer in het geval van de 400 e), terwijl de driefasige boordlader van 11 kW nu standaard wordt meegeleverd op elke versie.
9. S-Klasse
Het vlaggenschip van Mercedes, de S-Klasse, is het aan zijn status verplicht om een uitstekende plug-in hybride aandrijflijn te bieden. En dat doet hij dan ook, want hij biedt er twee: de 450 e en de 580 e! In beide gevallen gaat het om een aandrijflijn op basis van een zes-in-lijn die gekoppeld is aan een batterij met een capaciteit van 28,6 kWh. Die laatste maakt het mogelijk om moeiteloos meer dan 100 km in volledig elektrische modus te rijden. Net als de andere modellen van Mercedes met een grote batterij pakt de S-Klasse uit met een laadvermogen van 60 kW om in ongeveer een half uur helemaal terug opgeladen te geraken. Het enige verschil tussen de twee versies is het vermogen van de verbrandingsmotor: de 450 e beschikt over een totaalvermogen van 408 pk, terwijl de 580 e 510 pk biedt. Beide zijn ook leverbaar met een verlengde wielbasis, terwijl je de 580 ook kan bestellen met vierwielaandrijving.
Voor liefhebbers van uitzonderlijke prestaties is de S-Klasse nu ook beschikbaar als AMG-versie met een explosieve plug-inhybride aandrijflijn. De Mercedes-AMG S 63 E-Performance heeft maar liefst 802 pk en een koppel van 1.430 Nm! Daarmee kan de luxeberline op anabolen in amper 3,3 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten.