We wachten er al een tijdje op, zeker sinds onze spionagefotografen een nog gecamoufleerde Puma betrapten tijdens testwerk. Maar nu is het eindelijk officieel: Ford heeft de facelift onthuld die de carrière van zijn meest populaire model in Europa een nieuw zetje moet geven. De Puma 2024 volgt daarbij de mode van de rest van het Ford-gamma door zijn logo te verplaatsen van de onderkant van de motorkap naar het midden van zijn grille, net als de gefacelifte Fiesta, Focus en Kuga dat kregen bij hun facelifts.
Omdat het design van de Puma vrij unaniem gewaardeerd wordt, heeft Ford niet geraakt aan de fundamenten van de look van zijn kleine katachtige. De lichtsignatuur is wel gemoderniseerd, met kleine LED-klauwen aan de voorkant. Ford geeft het palet van de Puma ook een nieuw kleurtje: Cactus Grey. In totaal is de nieuwe Puma 2024 beschikbaar in zes kleuren en kan hij worden uitgerust met 17- tot 19-inch velgen. Klanten kunnen ook kiezen tussen de uitvoeringen Titanium (nu zonder chromen grille), ST-Line (met een sportievere grille) en ST-Line X (met een unieke achterspoiler).
2 x 12 inch
De verbeteringen voor het dashboard van de Puma 2024 springen echter wel in het oog! De compacte SUV geniet nu ook van het nieuwste Sync 4-infotainmentsysteem van Ford, dat twee keer zo krachtig is als zijn voorganger en beschikt over een "lerend algoritme". Dit verzamelt informatie over de bestuurder en kan daarmee suggesties doen op basis van zijn of haar voorkeuren (navigatie, entertainment of communicatie).
Qua hardware krijgt de Puma twee digitale displays van 12 inch. Het paneel voor de bestuurder is 12,8 inch groot om precies te zijn, en biedt een moderne en configureerbare digitale cockpit. Het grote centrale aanraakscherm van 12 inch 'zweeft' voor het dashboard en is lichtjes naar de bestuurder gekanteld, met ook alle moderne connectiviteit aan boord: een 5G-verbinding, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, of nog Alexa als stemassistent. Er is ook een speciale opbergruimte voor smartphones met een draadloze lader aan de onderkant van het dashboard.
Sfeerverlichting en premiumgevoel
Voor de volledigheid zijn er nog een aantal andere kleine verbeteringen die de presentatie van de Puma naar een nieuw niveau brengen voor deze facelift. Het nieuwe 'wraparound' design van het dashboard strekt zich uit over de hele breedte van het interieur, met moderne, platte ventilatiemonden, maar ook een 3D-soundbar. Er zijn nog heel wat andere details die het 'premium cocongevoel' van de Puma 2024 versterken: een nieuw sportstuur met twee spaken, een discrete sfeerverlichting aan boord, instapverlichting in de vorm van een poema aan de buitenkant, of nog een nieuwe verschuifbare middenarmsteun in Sensico-kunstleer met contrasterende stiksels (Cool Grey voor de Titanium, rood voor de ST-Lines), en ga zo maar door.
Er is ook een voorruit van akoestisch gelaagd glas voor extra stilte aan boord, met optioneel nog een panoramisch open dak om extra daglicht binnen te krijgen.
MegaBox
Natuurlijk behoudt de Puma 2024 alle praktische handigheden die we zo graag hadden in zijn voorganger, zoals de grote en modulaire koffer dankzij de unieke MegaBox. Die bak biedt 80 liter aan extra opbergruimte onder de koffervloer. Daarmee kan je bijvoorbeeld tot 115 cm hoge voorwerpen vervoeren! Inclusief de MegaBox biedt de Puma tot 456 liter aan kofferruimte met alle 5 zitplaatsen overeind. Best indrukwekkend voor een autootje van slechts 4,2 m lang!
Moderne veiligheidsuitrusting
De Puma krijgt ook een arsenaal aan elektronische hulpmiddelen voor zijn facelift. De geavanceerde rijhulpmiddelen omvatten nu een intelligente adaptive cruise control, die automatisch de snelheid aanpast in de bochten, bijvoorbeeld op een afrit van de snelweg. Maar er is nu ook een 360°-camera en een noodremhulp bij het achteruitrijden. Daarnaast waarschuwt de kruispuntassistent niet enkel voor het risico op een aanrijding met wagens op parallelle rijstroken, maar ook met overstekende voetgangers en fietsers. Tenslotte kan je optioneel nog Dynamic Matrix LED-koplampen krijgen, waarmee je met grootlicht kan rijden zonder andere weggebruikers te verblinden.
Hybridisering op 48 volt
Ford maakt van de gelegenheid gebruik om te bevestigen dat de Puma 2024 in de loop van het jaar ook op de markt komt als gloednieuwe en volledig elektrische Puma Gen-E. In afwachting daarvan, krijgen we de efficiënte mild hybride benzinemotoren die al in de huidige generatie te vinden waren, inclusief de sportieve ST Powershift.
Meer specifiek wordt de Puma 2024 dus aangeboden met de uitstekende 1.0 EcoBoost mHEV 48V-driecilinder met 125 of 155 pk. De eerste laat de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. De tweede krijgt standaard de automatische transmissie. Beide motoren zijn zowel als Titanium, ST-Line en als ST-Line X te krijgen.
Voor sportliefhebbers is de Puma 2024 ook beschikbaar met de 1.0 EcoBoost mHEV in zijn meest krachtige versie van 160 pk, als sportieve ST Powershift. Die krijgt een specifieke look en ook een eigen ophanging.