Pagani is een piepkleine ambachtelijke autobouwer uit het Italiaanse Modena met een grote schare heel trouwe fans. De constructeur heeft – als je alle varianten en beperkte reeksen even over het hoofd ziet – nog maar twee modellen gebouwd in zijn bestaan: de Zonda en de Huayra. Die laatste is trouwens al even op pensioen, maar er komt opvolging aan. Hoe de nieuwkomer heet, is nog niet geweten, maar intern draagt hij de codenaam C10.

2 smaken

De nieuwe C10 zou er in twee smaken komen: ofwel met een verder ontwikkelde versie van de 6.0-V12 biturbo van zijn voorganger (die Pagani bij AMG inkoopt), ofwel in een puur elektrische variant. Voor de benzineslurper, die ongetwijfeld weer een kippenvelverwekkende soundtrack zal verspreiden, krijgt de klant bovendien de keuze tussen een sequentiële of een manuele versnellingsbak. Ongeacht de aandrijflijn wil Pagani onder de grens van de 900 pk blijven, omdat het meer dan dat onverantwoord vindt. Wel zal het merk zich concentreren op een zo laag mogelijk gewicht.

Volledig uitverkocht

Merkwaardig feit: hoewel nog niemand buiten Pagani de C10 heeft gezien en er verder ook geen enkel technisch detail over bekend is, is het toekomstige model nu al uitverkocht. CEO Horacio Pagani heeft in een interview met het Italiaanse automagazine Quattroruote namelijk verteld dat hij “280, zeker niet meer dan 300” exemplaren wil bouwen van zijn C10, maar dat hij dus al voor elk van die auto’s een getekende bestelbon heeft. En dat terwijl de nieuwprijs waarschijnlijk een flink eind boven het miljoen euro zal uitkomen…

?