Het i30-verhaal begon natuurlijk bij de klassieke vijfdeurs en werd onlangs uitgebreid met het hoofdstuk “Wagon”. Met deze Fastback brengt Hyundai een uniek aanbod in het hypercompetitieve C-segment.
Aflopende daklijn
Het meest opvallende aan de Fastback is natuurlijk de steil aflopende daklijn. Vergeleken met de klassieke vijfdeurs staat het dak van de Fastback 25 millimeter dichter bij de grond. Het chassis, waarvan de ophanging 15% stijver werd, hebben de Koreanen dan weer met 5 millimeter verlaagd, waardoor de Fastback in totaal 30 millimeter minder hoog is dan de vijfdeurs. De totale lengte neemt met 115 millimeter toe, tot 4,455 millimeter.
Onder de kap
Onder de motorkap maken er twee motoren hun opwachting. De 1.4 T-GDI viercilinder turbobenzine met 140 pk is de topversie, en is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Daarnaast vindt ook de 1.0 T-GDI driecilinder turbobenzine met 120 pk zijn weg naar de Fastback. Die is op zijn beurt alleen leverbaar met de manuele zesbak. Later vult Hyundai het motorgamma nog aan met een 1.6 viercilinder turbodiesel met 110 en 136 pk.