Het merk Jeep, dat onder de groep FCA valt, zag zijn gamma de voorbije jaren sterk diversifiëren en de verkoopcijfers explosief toenemen. Van 54.000 verkochte auto’s in 2013 zou het naar 195.000 auto’s eind dit jaar gaan. En Jeep is niet van plan om daar genoegen mee te nemen, zeker nu de vraag naar offroaders en SUV’s groter is dan ooit.

Klein maar dapper

Volgend jaar verschijnt de Gladiator bij de dealer, een indrukwekkende, 5,5 meter lange pick-up op het chassis van de Wrangler. Maar de echte verrassing komt pas eind 2021 wanneer Jeep een voor hen heel nieuw segment aanboort. Op zijn traditionele winterse Camp Jeep, dat dit jaar werd georganiseerd in Champoluc in de Aostevallei, verklapte Jeep-marketingbaas voor Europa en het Midden-Oosten Marco Pigozzi dat het merk werkt aan “een voertuig met een lengte van ongeveer 4 meter, dat het gamma dus komt aanvullen met een model dat nog kleiner is dan de Renegade”.

Deze toekomstige baby-Jeep wordt een kind van zijn tijd, want naast traditionele motoren komen er ook geëlektrificeerde versies, zal sterk inzetten op connectiviteit en als optie verkrijgbaar zijn met vierwielaandrijving. De nieuwkomer wordt net iets langer dan een Suzuki Jimny en zou het gras voor de voeten moeten gaan maaien van de in Europa zeer succesvolle Nissan Juke. Pigozzi belooft bovendien dat hij “een echte Jeep” wordt, “die zijn grote broers qua veelzijdigheid niets te benijden heeft”.