Thierry Bolloré nam in juli 2020 de teugels over bij de groep Jaguar Land Rover (JLR) en heeft sindsdien onafgebroken geklaagd over de kwaliteit van de producten van beide merken. Hij meent dat JLR jaarlijks zo’n 100.000 auto’s niet kan verkopen door zijn matige betrouwbaarheidsreputatie. Die wordt trouwens nog regelmatig bevestigd door klassementen zoals dat van JD Power, waar beide merken jaar na jaar achteraan bungelen…
Die betrouwbaarheidsproblemen zijn er nog steeds, maar Bolloré kondigt toch tevreden aan dat de garantiekosten zijn gedaald. De Fransman wil deze weinig aangename bladzijde voor eens en voor altijd omslaan: “Het is de eerste pijler van ‘Reimagine’, ons relanceplan. Onze resultaten waren onaanvaardbaar, maar we weten hoe we dat recht kunnen trekken. Daar gaat geen magie met gepaard, enkel hard werk.” Hij heeft daarom Nigel Blenkinsop benoemd als hoofd van de kwaliteitscontrole en klantentevredenheid. Die zal regelmatig bij zijn baas moeten komen rapporteren over de netelige kwestie.
Bolloré wil ook de manier aanpakken waarop JLR zijn modellen ontwikkelt door de productieprocessen te digitaliseren en zo de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te verbeteren. Tot slot wil hij ook de producten vereenvoudigen, want meer complexiteit leidt tot meer kwetsbaarheid. Ook de elektrificatie van het gamma zou de volgende modelgeneraties betrouwbaarder moeten maken omdat elektromotoren eenvoudiger opgebouwd zijn dan verbrandingsmotoren.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: