Het nieuws is te lezen bij Reuters: de Japanse regering overweegt een verbod op de verkoop van personenwagens met een verbrandingsmotor tegen 2035. Hoewel de beslissing nog niet officieel genomen is, zou de stap passen binnen de belofte die Japan in oktober van dit jaar maakte om tegen 2050 een volledig koolstofneutrale economie te worden. Nog voor het eind van het jaar zou het land van de rijzende zon de concrete krijtlijnen bekendmaken van zijn langetermijnstrategie om het klimaat te redden.
Koele minnaars
Reuters polste bij de Japanse autobouwers naar een reactie op het nieuws, maar kreeg nergens een antwoord. Met uitzondering van Nissan, dat een specifiek elektrisch platform en een langetermijnstrategie voor EV’s heeft, hebben Japanse constructeurs zich tot nog toe steeds koele minnaars getoond van stekkerwagens. Honda en Mazda hebben elk alleen maar een compact model met een zeer beperkt rijbereik, Toyota blijft de voorkeur geven aan hybrides en Mitsubishi houdt vooral vast aan zijn PHEV-technologie. Het zou dus kunnen dat de nationale auto-industrie van Japan zich niet zonder slag of stoot zal neerleggen bij de (voorlopig nog hypothetische) plannen van hun moederland.
Volgt Europa?
Naast Japan, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen hebben ook delen van Canada en de Verenigde Staten al soortgelijke plannen aangekondigd om verbrandingsmotoren in personenwagens te verbieden. Zou ook de Europese Unie volgen?