De Grand Wagoneer van Jeep kwam in 1984 op de Amerikaanse markt. Bij zijn lancering legde de grote SUV de lat zeer hoog, met een uitrusting die voor die tijd ongezien rijkelijk was. Het model bood een all-incombinatie, met onder meer een lederen stoelbekleding, airco, een stereoradio en vooral een bekleding op het koetswerk in houtvezel waardoor hij zich van de concurrentie wist te onderscheiden. Bovendien beschermde de Grand Wagoneer zijn passagiers in een zeer hoog veiligheids- en comfortpeil.
Grand cru op komst
Bijna vier decennia later haalt Jeep deze naam weer boven voor een conceptcar die heel dicht bij de productieversie staat. Het is een zeer luxueuze SUV waarvan de productie volgend jaar start in Detroit.
Zoals het een auto van dit tijdperk betaamt, is het model uitgerust met hoogtechnologische elementen, zoals een 10,25 duim groot infotainmentscherm voor de passagiers, wat een première is in dit segment. Ze kunnen op dat scherm naar films, series en video’s kijken, op het internet surfen of informatie opvragen rond de rit van de dag. Er staan nog zes andere schermen in het interieur, waardoor zelfs de Mercedes S-Klasse wordt overtroffen. Zij functioneren met het infotainmentplatform Uconnect 5, dat vijf keer sneller zou werken dan zijn voorganger.
Ruimte en comfort zijn sterke punten van het model, dat plaats biedt aan tot zeven passagiers, elk op zijn eigen “Captain’s chair”. De algemene sfeer wordt net zoals in de oorspronkelijke Grand Wagoneer opgevrolijkt door grote raamoppervlakken en stevige materialen zoals glas en aluminium.
Duidelijke premiumlook
Vast staat in elk geval dat de nieuwe Grand Wagoneer indruk zal maken in het verkeer. De grote 4x4 heeft een enorm radiatorrooster, geflankeerd door een lichtgevende rand en Wagoneer-logo, en in de hoeken zijn kordaat kijkende ledkoplampen te zien. De stoere premiumlook wordt verder opgebouwd met beschermingselementen vooraan in zwart aluminium met sleephaken en door wielen van liefst 24 duim groot.
Spierkracht onder de motorkap
Onder de motorkap ligt een plug-inhybride aandrijflijn, die zowel krachtig, discreet als zuinig belooft te zijn en die meerdere tientallen kilometers puur elektrisch rijden mogelijk maakt.
Dankzij een hoog koppel en een onmiddellijke respons van de aandrijflijn biedt de grote SUV een zeer comfortabel wegcontact terwijl hij toch een echte Jeep blijft, met offroadeigenschappen van de bovenste plank. De Grand Wagoneer zou op die manier de referenties in het segment zoals de onvermijdelijke Range Rover het vuur aan de schenen moeten kunnen leggen.