De Duitse YouTuber Generation - E kwam in zijn thuisland een prototype tegen van de Ioniq 5 die stroom aan het tanken was bij een Ionity-snellader. De cijfers die hij uit de laadpaal kan halen, zijn toch behoorlijk indrukwekkend. Zo komt hij aan bij de auto op het moment dat de batterij 80 procent gevuld is en het laadvermogen ligt op dat moment nog op 149 kW. Ter vergelijking: een Tesla aan een Supercharger zal bij zo’n volle batterij nog met moeite 50 kW ‘trekken’. De filmer rapporteert verder nog steeds 45 kW bij 96 procent vulling. Links op het scherm zien we dat de auto op 16 minuten meer dan 42 kWh of zo’n 58 procent van de accu van 72,6 kWh heeft binnengehaald.
Dat komt overeen met een gemiddeld laadvermogen over de hele cyclus van 160 kW. Volgens de testrijder met wie de Generation - E kon spreken heeft de auto tijdens diezelfde laadcyclus een piek gehaald van 220 kW. De Ioniq 5 dankt die straffe laadcijfers natuurlijk aan zijn batterij van 800V, een concept dat enkel de Porsche Taycan en Audi e-tron GT hem voor hebben gedaan. Als de Ioniq 5 nu ook nog eens zuinig blijkt – en Hyundai heeft op dat vlak al bewezen wat het kan – dan zou dit weleens een EV kunnen worden die uitblinkt voor verplaatsingen over lange afstanden. We zijn benieuwd naar de eerste testmogelijkheden.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Ontdek meer inzichten
Hyundai