Dat er een elektrische Mercedes G-Klasse komt in de vorm van een EQG, dat is geen geheim. Maar als we de Duitse krant Handelsblatt mogen geloven, wil het merk met de ster de ‘G-reputatie’ nog meer te gelde maken met een compacte afgeleide van zijn iconische offroad-model. Op die manier zou er een soort G-Klasse gamma ontstaan. Benieuwd of Audi ook die plannen zal volgen.
2026?
Het fenomeen is niet nieuw: Range Rover evolueerde binnen het Land Rover-gamma van één model naar een merklijn met ondertussen vier modellen (Evoque, Velar, Sport en de ‘echte’ Range Rover), en ook Ford voorzag bij de herlancering van de Bronco meteen een compacte ‘Sport’ versie. De perfecte manier om klanten te lokken die wel de naam en de uitstraling willen, maar niet noodzakelijk het prijskaartje of de afmetingen van de ‘full-fat’ versie.
Maar het ziet er dus naar uit dat je binnen afzienbare tijd, volgens de geruchten 2026, naar de Mercedes-dealer kan om een G-klasse te kopen die wel in je garage past. Een concurrent voor de vijfdeurs Jimny als je die zou voorzien van een in Japan verkrijgbare G-Klasse kit? Weinig waarschijnlijk dat de Benz zo klein wordt en ook dat hij even betaalbaar zal zijn. Of dat hij er komt met een verbrandingsmotor, aangezien ook Mercedes natuurlijk inzet op elektrificatie. Een EQB dan maar met een vierkanter koetswerk en de kenmerkende G-Klasse details? Of moet het een machine worden met echte offroad-capaciteiten, net als zijn grote broer? Eerst is het natuurlijk afwachten om te zien of hij er überhaupt komt. Maar Mercedes-CEO Ola Källenius zou in elk geval voorstander zijn van het idee.