De Italiaanse supercarbouwer heeft de Huracan STO onthuld, een radicale variant van zijn gekende supercar met V10. De naam STO staat voor “Super Trofeo Omologata”, wat betekent dat hij een straatlegale variant wil zijn van Lambo’s Super Trofeo-racewagen.
640 pk
Centraal achterin ligt dezelfde 5.2-V10 met 640 pk als in de ‘gewone’ Huracan, die hier echter alleen maar de achterwielen aandrijft (standaard is de Huracan een 4x4).
0 naar 100 km/u duurt 3 seconden, 0 naar 200 vergt 9 tellen. Omdat dit monster vooral bedoeld is voor circuituitstapjes, staat achterop een gigantische, manueel verstelbare spoiler. De hele achterkant is ingrijpend verbouwd en ziet er veel drukker uit dankzij de toevoeging van meer radicale diffusers.
1.339 kilo !
Op het dak staat een forse luchthapper die extra zuurstof naar de motor brengt en de wielkasten zijn (nog) breder. Het interieur is gestript en zit vol koolstofvezel, wat bijdraagt aan de gewichtsreductie van 43 kilo in vergelijking met de oude Huracan Performante: de STO weegt nog 1.339 kilo, of even veel als een VW Golf diesel… Tot slot zijn vectoriële koppelverdeling en vierwielsturing standaard.
De Huracan STO kost minstens 249.412 euro en is verkrijgbaar in allerlei opvallende kleuren.
Nieuwe baas
Bijna tegelijk met de onthulling van de STO kwam nog ander nieuws van Lamborghini: het merk krijgt een nieuwe baas. Nu ja, nieuw…
Het is Stefan Winkelmann geworden, die al eens CEO van Lamborghini was van 2005 tot 2016. Hij is daarna 1,5 jaar baas geweest van Audi Sport en leidt sinds 1 januari 2018 Bugatti. Die laatste functie blijft hij trouwens bekleden, waardoor hij in de toekomst zal moeten pendelen tussen Sant’Agata Bolognese (Italië) en Molsheim (Frankrijk).