Het einde van een tijdperk, zo noemt Lamborghini de laatste Aventador die van de productieband rolt in Sant-Agatha Bolognese. Hoewel de opvolger van Lamborghini’s grote sportwagen ook een V12 onder de kap krijgt, is dit de laatste ‘pure’ uitvoering zonder elektrificatie.
Succesmodel
De Aventador werd voor het eerste getoond op het Salon van Genève in 2011 als opvolger van de Murciélago, en dat in zijn LP 700-4 uitvoering, verkort Italiaans voor de lay-out van het model: met een motor die achteraan in de lengterichting ingebouwd is en zijn 700 pk naar de vier wielen stuurt. Het blok in kwestie was een volledig nieuwe, door het merk zelf ontwikkelde 6,5 liter grote V12 met een hoek van 60° tussen de twee cilinderbanken. Met een 0 naar 100-tijd van 2,9 seconden en een top van 350 km/u was hij toen al verbluffend snel.
Lamborghini-CEO Stefan Winkelmann noemde de Aventador bij zijn lancering “een sprong van twee generaties op het vlak van design en technologie, met een uitzonderlijk pakket van innovatieve technologieën en prestaties die simpelweg overweldigend zijn.” En de klanten gaven hem gelijk, want het merk wist er gedurende 11 jaar maar liefst 11.465 aan de man te brengen, meer dan de som van alle V12-modellen die Lamborghini in het verleden bouwde.
Verschillende gedaantes
Die 11.465 exemplaren zijn verdeeld over verschillende uitvoeringen, van de oorspronkelijke LP 700-4 tot de 780 pk sterke Aventador LP 780-4 Ultimae, waarvan het laatste babyblauwe exemplaar naar een Zwitserse klant gaat. Van die Ultimae gingen er 15 verloren toen eerder dit jaar de ‘Felicity Ace’ zonk terwijl het schip op weg was naar de Verenigde Staten. Lamborghini besloot toen om de productie nog even te verlengen en de eigenaars toch nog hun exemplaar te gunnen.
Maar er waren ook heel wat speciale versies, afgeleiden en ‘few-offs’, uitvoeringen waarvan er maar enkele exemplaren gebouwd werden: de Centenario, de Siàn, de Countach LPI 800-4, de Veneno, … te veel om op te noemen, maar allemaal gebruikten ze de Aventador als basis. Bovendien maakte 85% van de klanten gebruik van de ‘Ad Personam’ personaliseringsservice van het merk, waardoor de kans klein is dat je je Aventador ooit naast een identiek exemplaar parkeert. Benieuwd of de opvolger van de Aventador het even goed zal doen.