Tekst: Tomas van Dijk

Het is waar dat het opstarten van een motor veel energie kost. Maar dat geldt alleen als de motor koud is. “Bij koude start wordt het brandstofmengsel gedurende de eerste minuten verrijkt”, zegt autotechnoloog Frederik Van Den Broeck van de Vives Hogeschool in Kortrijk. “Er zit dan relatief veel brandstof in ten opzichte van lucht. Ook de uitlaatgasnabehandeling, waarbij met behulp van een roetfilter en katalysatoren schadelijke stoffen zoals roet en stikstofdioxide uit de uitlaatgassen worden gehaald, werkt dan nog niet optimaal. Zodra de motor opgewarmd is, heb je slechts gedurende enkele milliseconden een kleine verhoging van de brandstofhoeveelheid nodig.”

Voor het starten van de motor moet je ook elektriciteit uit de accu trekken. Dat heeft wel invloed op het brandstofverbruik van de wagen. De accu wordt immers tijdens het rijden opgeladen en dat kost extra benzine of diesel.

Smokkelhybride

Om dat effect te minimaliseren, hebben autofabrikanten iets slims bedacht. Van Den Broeck: “De accu van een auto met start-stopsysteem is nooit helemaal opgeladen. Tijdens het remmen kan er daardoor middels een dynamo nog wat extra energie in opgeslagen worden. Die (rem)energie wordt gebruikt om de motor weer aan te zwengelen als het stoplicht op groen springt. Bij hybride auto’s is die techniek veel verder verfijnd. In feite is een start-stopsysteem een goedkope truc om hybridetechnologie in een auto te smokkelen.”

Al met al is zo’n start-stopsysteem al bij vrij korte onderbrekingen gunstig, meent Van Den Broeck. “Al bij een paar seconden, schat ik. Sta je korter stil, dan is het inderdaad de vraag of je verhoudingsgewijs niet te veel energie uit de accu moet trekken voor de startmotor.”

Twintig seconden

Autotechnoloog Mark Pecqueur van de Thomas More Hogeschool vindt die inschatting te optimistisch. Tot voor kort kwamen auto’s met het systeem vrij goed uit tests, zegt hij. “Sinds vorig jaar moeten autofabrikanten de uitstoot volgens een nieuwe standaard meten, en scoren ze minder goed.” In 2017 werd de WLTP van kracht, de Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure. Die heeft de New European Driving Cycle (NEDC) vervangen. De WLTP-testprocedure is realistischer, aldus Pecqueur.

Volgens Pecqueur moet je toch algauw 20 seconden stilstaan voor een gunstig effect van het aan-uitsysteem. Als je wacht op iemand die laadt en lost, dan kom je daar gauw aan. Als je in de file rijdt en je moet om de haverklap op de rem, dan kun je het aan-uitsysteem volgens Pecqueur beter uitschakelen.