Het regent conceptcars uit Japan. Eerder vandaag hadden we het nog over de Mazda Iconic SP, en ook de afgelopen weken toonden Nissan en Daihatsu het beste van zichzelf voor de Japan Mobility Show, die van 26 oktober tot 5 november doorgaat. Lexus brengt twee conceptcars mee naar het salon, die een voorbode vormen op de volgende generatie elektrische wagens van het merk. Een generatie die in 2026 zou moeten toekomen, terwijl het Japanse luxemerk tegen 2030 volledig elektrisch wil zijn in Europa. En de wapens die het daarvoor wil inzetten, klinken alvast veelbelovend.

Scherp, maar eenvoudig design

Concreet is de Lexus LF-ZC een elektrische luxeberline, terwijl de LF-ZL een vlaggenschip-SUV moet voorstellen. Beide conceptcars maken gebruik van dezelfde designtaal – en zijn daardoor ook vrij moeilijk van elkaar te onderscheiden – met de naam ‘Provocative Simplicity’. Dat wil zeggen dat het algemene silhouet vrij eenvoudig is gebleven, terwijl de opvallende elementen in het koetswerk ook een praktische functie hebben. Daarbij is de prioriteit gegaan naar de aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt van minder dan 0,20. Ter vergelijking: de meest gestroomijnde productiewagen is de Mercedes EQS, met een coëfficiënt van precies 0,20. 

Tot 1.000 km rijbereik

Die gunstige stroomlijn, in combinatie met een nieuwe generatie batterijen met een prismatische structuur en een hogere energiedensiteit, moet een dubbel zo groot rijbereik opleveren dan de huidige elektrische wagens. Lexus mikt op een rijbereik van 1.000 km, ook dankzij een verbeterde energie-efficiëntie van de aandrijflijn, terwijl de batterijen ook sneller kunnen opladen dan vandaag mogelijk is. Range anxiety moet daarmee volledig van de baan zijn.

Het gevoel van een LFA?

Aan boord moeten de inzittenden een comfortabele en natuurlijk aanvoelende rijervaring krijgen. De bestuurder kan zich volledig op zijn taak richten dankzij digitale bedieningen die binnen handbereik liggen, terwijl een augmented reality head-up display ervoor zorgt dat je ogen op de weg kunnen blijven. Dankzij het gebruik van bamboe krijgt het interieur ook een duurzame touch, met vezels en geweven stoffen die gebruikt worden voor decoratieve elementen. Bovendien kan het nieuwe Arene OS-besturingssysteem de rijeigenschappen, geluiden en trillingen van verschillende soorten auto’s nabootsen. Zo kan er misschien nog een beetje LFA-gevoel naar het elektrische tijdperk worden gebracht...