Om het aantal kilometers tussen de oplaadbeurten van zijn elektrische manifest zo groot mogelijk te maken, is Mercedes erin geslaagd de aerodynamische coëfficiënt van zijn Vision EQXX prototype te verlagen tot slechts 0,17. Een recordcijfer dat nu (bijna) wordt geëvenaard door de Lightyear 0. De Nederlandse autobouwer slaagde erin de Cx van zijn eerste model terug te brengen tot 0,175. Met dat verschil dat dit wel een productiemodel is!
Cx-record
De zonneauto waar we je onlangs uitgebreid over vertelden, is nu officieel de meest aerodynamische productieauto ter wereld.
Lightyear mikte op een Cx van 0,19. Dit cijfer van 0,175 is nu bevestigd na een reeks uitgebreide tests in een windtunnel in Stuttgart onder omstandigheden bepaald door de WLTP-homologatieprocedure. Deze bevestiging komt twee maanden voordat de Lightyear 0 in productie gaat.
Voordelig... in het gebruik!
De luchtweerstand van auto's neemt exponentieel toe bij hoge snelheden. Dan is de aerodynamica verantwoordelijk voor ongeveer 60% van het totale energieverbruik van de meeste voertuigen. Een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt was daarom essentieel voor Lightyear, dat een voertuig op de markt wil brengen dat zeer energiezuinig is. Goedkoop is hij dan weer niet: de Lightyear 0 kost € 250.000 exclusief BTW. Maar Lightyear is van plan om tegen 2024-2025 een tweede, veel betaalbaarder model te lanceren, met een prijs van ongeveer 30.000 euro.