Neen, de dieselmotor is nog niet dood. Mazda heeft namelijk een nieuwe krachtbron van dit type ontwikkeld voor zijn jongste SUV CX-60. En dat is geen klein torretje geworden, want het gaat om een zes-in-lijn van liefst 3,3 liter. Nochtans past hij wel bij de tijdsgeest door zijn microhybridisering van 48V. Ondanks zijn formaat is het blok niet zwaarder dan de 2.2-viercilinder van het merk. Dankzij de huiseigen technologie DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition) zou hij bovendien een mussendorst vertonen.

Krachtig en zuinig

In het Europese aanbod komen twee versies: een eerste met 200 pk die enkel de achterwielen aandrijft, en een tweede van 254 pk met vierwielaandrijving. Mazda kondigt een koppel aan van tot 550 Nm, goed om 2,5 ton te mogen slepen. De versie met 254 pk beperkt zijn WLTP-verbruik tot 5,3 l/100 km en zijn CO2-uitstoot tot 137 g/km. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden en haalt een topsnelheid van liefst 219 km/u.

Vanaf volgend jaar

Over de 200 pk-versie geeft de Japanse autobouwer geen details vrij. We weten enkel dat hij nog iets zuiniger wordt, met een gemiddelde van 4,9 l/100 km en een uitstoot van 127 g/km. De nieuwe dieselmotor komt in januari 2023 op de markt. Later zou nog een tweede zescilinder, een drieliter op benzine, aan het aanbod voor de Europese markt kunnen worden toegevoegd.